Duļķainie ūdeņi • IR.lv

Duļķainie ūdeņi

Seriāla režisors un scenārija līdzautors Armands Zvirbulis (pa kreisi), Mārcis Maņjakovs deputāta Jāņa Silšalkas lomā un operators Gints Bērziņš. Publicitātes foto
Kristīne Simsone

Seriāls Krimināllieta iesācējam — krimināldrāma, spiegi un vēsture

Aukstasinīga replika. «Padomju karaspēks, visticamāk, aizies, bet mēs paliksim. Kāda starpība, kāds ir valsts nosaukums, — cilvēkiem vienalga vajadzēs pildīt automašīnu bākas un ar kaut ko kurināt mājas. Monopols attiecīgajās jomās Kremlim arī turpmāk ļaus diktēt noteikumus un uzturēt savu interešu nodrošinājumu.» Šos vārdus saka lietuviešu aktiera Valentīna Novopoļska spēlētais padomju aģents Nikolajs Nolle jaunā seriāla Krimināllieta iesācējam izskaņā, kad viņš gluži vai ikdienišķi saulainā, šķiet, 1991. gada dienā iezīmē VDK plānus attiecībā uz Krievijas ietekmes saglabāšanu pēc PSRS sabrukuma. 

Šī frāze lieliski raksturo politisko intrigu un peripetiju virāžas, kuras ietvertas Armanda Zvirbuļa režisētajā septiņu sēriju miniseriālā, kas veidots pēc Latvijas kriminālromānu klasiķa Andra Kolberga Meklējiet sievieti (1996) motīviem un stāsta par 90. gados pastrādātu noziegumu virkni. Patlaban, kad Eiropas valstis mēģina atteikties no Krievijas gāzes, bet energojomā gadu gaitā pieņemtie lēmumi izgaismo apzinātus politiskus soļus, nevis nejaušības, Kolberga romāna adaptācija iegūst negaidītu aktualitāti.

Ideālisms un realitāte

Krimināllietas iesācējam sākotnējie sižeta notikumi — noslepkavots jauns vīrietis melnā mersedesā, tikko kā no apcietinājuma izlaists kramplauzis un mīklainos apstākļos mirusi sieviete — vedina domāt, ka skatītājam ir darīšana ar tīrasiņu krimināldrāmu. Taču ar katru sēriju atklājas pārsteidzoši plašs sižeta līmeņu sazarojums, un, «ceļojot» starp dažādām notikumu desmitgadēm, uzmanība arvien vairāk tiek pievērsta tieši sociālpolitiskajiem procesiem. Šo procesu kritika, ko savos darbos ietvēris Andris Kolbergs, rezultātā kļūst arī par vienu no seriāla galvenajām stāsta līnijām. 

Scenāristu komanda — Juris Kursietis, Matīss Gricmanis un Līga Celma-Kursiete, kā arī pats Armands Zvirbulis — ir izveidojuši komplicētu vēstījumu. Filmas veidotāji pašu uzbūvētajā labirintā ne mirkli neapmaldās, tieši otrādi — mērķtiecīgi ved skatītāju tālāk, lieliski pārzinot formāta dinamiku. Šķiet, visatšķirīgākā ir tieši beidzamā sērija, kas vairāk atgādina pāragru redzētā atskatu, nevis dramaturģiski vitālu finālu. Līdz tam katrā sērijā plūdeni apvienoti notikumi no dažādiem laikaposmiem, tās pēc seriālu labākajām tradīcijām tiek pabeigtas ar tālākajā attīstībā būtiska pavērsiena iesākumu. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu