Neiespējamais ir iespējams • IR.lv

Neiespējamais ir iespējams

Aleksejs Smolovs laikmetīgā cirka priekšnesumu konkursā Cyrkulacje Polijā. Foto no personīgā arhīva
Marija Leskavniece

Laikmetīgā cirka mākslinieks Aleksejs Smolovs ļauj akrobātikas disciplīnas iepazīt arī cilvēkiem ar kustību traucējumiem, bet radošajā darbā novērtē iespēju strādāt kopā ar māksliniekiem no visas pasaules

Vēsturiski cirks ir bijusi noslēgta vide. Klejotāju kopienas, kas apceļo pasauli, pārsteidzot skatītājus ar cilvēka spēju robežu iestiepšanu neredzētos augstumos. «Sabiedrībā tiešām pieņemts uzskatīt, ka cirks ir noslēgta vide. Bet, satiekot māksliniekus no visas pasaules, es esmu sapratis, kas cirks var būt ļoti dažāds. Ir vietas pasaulē, kur, piemēram, vienritenis ir normāls pārvietošanās veids, ar cirka palīdzību var risināt arī dažādas sociālas problēmas. Cirks kā metode pats par sevi ir ļoti iekļaujošs. Jo tik dažāds,» stāsta Aleksejs. 

Viņš pats šobrīd dzīvo tādā kā radošā kopienā Rīgā, kur vienuviet mīt mākslinieki no dažādām valstīm. «Lielākoties par mākslu runājam angliski,» puisis paskaidro. Tomēr sarunā viņš ļoti precīzi izvēlas vārdus un katram ierasti angliski lietotam profesionālajam terminam cenšas piemeklēt atbilstošu tulkojumu latviešu valodā.

Kā puisis no Rīgas mikrorajona nonāca līdz maģiskajai cirka pasaulei? Bērnībā nodarbojies ar dejām, jo skolā bija pieejams bezmaksas pulciņš. «Es augu tikai ar mammu, mēs nevarējām atļauties maksāt par pulciņiem, tāpēc izvēlējos šo,» viņš paskaidro. Vēlāk no dejām nonāca līdz breake dance un cīņas mākslai, kurā Aleksejs trenējies vairāk nekā 10 gadus. «Man vienmēr interesēja arī triki,» viņš pasmaida. Sava prieka pēc nodarbojies gan ar ielu vingrošanu, gan skrituļslidošanu un akrobātiku. «Arī cirks mani saista vairāk ar savu fizisko izpausmi, bet caur to varu arī radīt un izteikties.»

Pavērsiena punkts notika, kad Aleksejam bija 23 gadi. Cīņas skolas treneris nodarbojās ar ugunsžonglēšanu un piedāvāja arī viņam pamēģināt. «Izmēģināju, un man «garšoja»,» Aleksejs atzīstas. Paralēli cīņas mākslas treniņiem un sacensībām uzstājušies gan uz ielām, gan dažādos korporatīvajos pasākumos. Tomēr tikai tad, kad Aleksejs atrada disciplīnu, ko tagad cirkā sauc par savējo, viņš nonāca pie smagās izšķiršanās — cirks vai cīņas māksla. Cirks uzvarēja.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu