Cik zaļi ir elektroauto? • IR.lv

Cik zaļi ir elektroauto?

Strādnieki kādā nelegālā kobalta raktuvē Kongo Demokrātiskajā Republikā. Foto — Scanpix
Hiroko Tabuči un Breds Plamers, © The New York Times News Service

Īsumā: ļoti zaļi. Taču arī šie auto atstāj zināmu ietekmi uz vidi

Visā pasaulē valdības un ražotāji reklamē elektroauto kā būtiskāko tehnoloģiju, kas palīdzēs samazināt naftas patēriņu un cīnīties pret klimata pārmaiņām. Amerikāņu General Motors plāno pārtraukt iekšdedzes dzinēju vieglo un pussmago kravas auto tirgošanu līdz 2035. gadam, aizvietojot tos ar elektrobaterijām. Zviedru Volvo apņēmies rīkoties vēl ātrāk, visu savu jaunu modeļu floti nomainot pret elektroauto jau līdz 2030. gadam.

Taču vēl aizvien uzstājīgi tiek atkārtots viens jautājums: vai zaļie auto tiešām ir tik zaļi, kā tiek solīts reklāmās?

Lai gan eksperti kopumā vienprātīgi atzīst, ka elektroauto tik tiešām ir klimatam draudzīgāka izvēle nekā tradicionālie auto, taču arī tie atstāj ietekmi uz vidi atkarībā no tā, kā tie tiek uzlādēti un ražoti. Īsumā aplūkosim galvenās raizes un kā ar tām tikt galā.

Svarīgi, kā tiek ražota strāva

Vispārīgi runājot, vairums šodien pārdošanā esošo elektroauto izdala ievērojami mazāk planētu uzsildošo gāzu nekā degvielas dzinēji. Taču būtiski ir pierēķināt to, cik daudz ogļu tiek sadedzināts spēkstacijās, lai ražotu elektroauto uzlādei nepieciešamo strāvu. Un šajā ziņā vēl jāpaveic ļoti daudz darba, lai elektriskos tīklus varētu saukt par izmešu brīviem.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu