Ietilpīgāka, jaudīgāka, lētāka un ātrāk uzpildāma • IR.lv

Ietilpīgāka, jaudīgāka, lētāka un ātrāk uzpildāma

Litija ieguves mākslīgie dīķi Atakamas tuksnesī Čīlē. Foto — Scanpix
Jānis Vēvers

Nākotnes elektromobiļu baterijas sola izskaust visus pašreizējos trūkumus un tādējādi ātrāk palīdzēt cilvēkiem aizmirst par iekšdedzes dzinēju auto

Kopš elektromobiļu nesenākās un vērienīgākās renesanses pirmsākumiem gan ražotājus, gan potenciālos braucējus nodarbinājis jautājums par elektrības glabāšanu. Kā izgatavot tik lielas baterijas, lai tajās ietilpinātu ilgam braucienam pietiekami daudz enerģijas, kā lielās baterijas pēc iespējas ātrāk uzpildīt, un ko darīt ar nolietotajiem akumulatoriem? 

Bateriju jautājums nobremzēja iecerēto elektromobiļu izrāvienu pirms gadiem desmit, jo autovadītājus bija gandrīz neiespējami pārliecināt par lielu naudu pirkt dārgas, mazas automašīnas, kas bez uzpildīšanās varēja pieveikt labi ja 100 kilometru distanci. Lai arī šobrīd situācija ir krietni labāka gan akumulatoru ietilpības, gan uzlādes ātruma ziņā, līdz ideālam risinājumam vēl ir tāls ceļš ejams. Taču zinātnieki nepadodas un nemitīgi nāk klajā ar inovācijām elektromobiļu uzlabošanai.

Jau līdz ar pirmo jaunās paaudzes elektromobiļu noripošanu no konveijera bija skaidrs, ka mobilajos telefonos iepazītie litija jonu akumulatori nebūs pareizais ceļš vispārējai elektrifikācijai. Eiropas Savienībā vien ir ap 300 miljoniem vieglo pasažieru auto. Ja tos visus vajadzētu aizstāt ar elektromobiļiem, diez vai zemes dzīlēs pietiktu litija krājumu. 

Turklāt Eiropas autoparks veido tikai nelielu daļu no visas pasaules spēkratiem. Vēl jau ir ar automašīnām apmātā Ziemeļamerika un strauji augošais Āzijas tirgus, nemaz nerunājot par autobusiem un kravas automašīnām visā pasaulē. Uz šo resursu pretendē jau piesauktie viedtelefonu un klēpjdatoru ražotāji, jo litijs kalpo trīsreiz ilgāk par plaši izmantotajām svina-skābes baterijām, ir vieglāks un spēj uzņemt vairāk enerģijas. Tas nākotnē sola bateriju sadārdzināšanos, nevis patērētāju pieprasīto cenas kritumu. Tādēļ jau tagad skaidrs, ka elektrības uzkrāšanai nepieciešamas citas metodes.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu