6% vietā 17% • IR.lv

6% vietā 17%

1
Artūrs Toms Plešs. Foto — Reinis Inkēns
Osvalds Zebris

Ko Eiropas zaļais kurss nozīmē Latvijai, un kā panākt «uzrāvienu» elektroautomašīnu tirgū — saruna ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru Artūru Tomu Plešu

Latvijai nospraustais mērķis ir siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājums 6% apmērā līdz 2030. gadam. Ir zināms, ka Eiropas Komisija vēlas lielāku samazinājumu Eiropā, kas Latvijai var nozīmēt gandrīz trīsreiz lielāku mērķi — 17%. Vai tas mums ir pieņemams un izpildāms mērķis?
Šobrīd spēkā ir 6% emisiju samazinājums līdz 2030. gadam. Eiropas Komisija pagājušā gada decembrī rosināja dalībvalstis nospraust ambiciozākus mērķus, lai Eiropa pārliecinoši sasniegtu klimatneit­ralitāti 2050. gadā. Runa ir par siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšanu 55% apmērā uz 2030. gadu, salīdzinot ar 1990. gadu. Turpinās diskusijas par to, cik liels būs katras valsts devums šajā ambiciozākajā mērķī. 

Daudzas valstis paudušas bažas, jo, lai arī visiem ir skaidrs un pieņemams klimatneitralitātes mērķis, šis ceļš nozīmē apjomīgas pārmaiņas un izmaksas. Jāņem vērā, ka Eiropas Savienībā darbojas emisiju kvotu tirdzniecības sistēma, kurā ietverti lielie ražošanas un enerģētikas sektoru uzņēmumi, — tas ir pašregulējošs mehānisms, jo motivē uzņēmumus ieguldīt tīrākās tehnoloģijās. Latvijas gadījumā lielākie emisiju avoti ir lauksaimniecība, transports, arī enerģētikas sektors, proti, mums ir darīšana ar salīdzinoši sadrumstalotu vidi.

Par šiem 17% vēl varam tirgoties, vai tas jau izlemts?
Pagaidām tas vēl ir diskusiju objekts, jo arī mūsu kaimiņvalstīm emisiju samazināšanas mērķi piedāvājumā pieaug būtiski. Te ir divi iespējamie ceļi — pārliecināt Eiropas Komisiju, ka jaunais mērķis nav izpildāms, vai arī iet uz to, bet ar atbilstošiem finanšu stimuliem.

Attiecībā uz Latviju un 17% ir jāsaprot, ka tas prasīs ļoti nozīmīgas investīcijas. Ja īsteno visus Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā ietvertos pasākumus, varētu sasniegt emisiju samazinājumu 10% apmērā, un kopējās šī plāna realizācijas izmaksas desmit gadu laikā būtu aptuveni astoņi miljardi eiro. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu