Lūzuma punkts • IR.lv

Lūzuma punkts

1
Marija Leskavniece

Jau pirms simt gadiem pasaule bija pussoli no tā, lai lielāko daļu spēkratu darbinātu elektrība. 20. gadsimta sākumā trešdaļa no visiem auto ASV bija elektromobiļi. Veidojot šo žurnāla Ir speciālizdevumu, mūs interesēja noskaidrot — vai esam vēlreiz pietuvojušies lūzumpunktam?

Toreiz elektroauto likteni izšķīra naftas urbumi Teksasā, nule no konveijera noripojušais Ford Model T un aizvien plašākais asfalta ceļu tīkls, kas tā vien aicināja doties tālākos ceļos, šajā žurnālā publicētajā vēstures apskatā izpētījis Jānis Vēvers. Ar elektrību darbināmie spēkrati to nespēja piedāvāt.

Arī mūsdienu elektroauto vēl pirms gadiem desmit lielākais izaicinājums bija tieši attālums, ko iespējams mērot ar vienu uzlādi. Ar pirmo Latvijā reģistrēto elektromobili Fiat Fiorino uz Liepāju vai Ventspili bija jābrauc trīs dienas — ik pēc dažiem desmitiem kilometru astoņas stundas to uzlādējot, stāsta šī speciāli pārbūvētā Fiat bijušais saimnieks Edgars Korsaks-Mills.

Šobrīd situācija ir mainījusies. Klimata pārmaiņas ir tā samilzušas, ka atbrīvošanās no vieglo iekšdedzes auto radītajiem izmešiem vairs nav jautājums, bet nepieciešamība. Un, augot pieprasījumam pēc videi draudzīgām mašīnām, aug arī piedāvājums. Tāpēc autožurnālists Normunds Avotiņš šī žurnāla lappusēs sagatavojis interesantāko modeļu apskatu — tajā atklājas, ka elektroauto tirgū pieejami gan pavisam praktiski pilsētas miniauto, gan futūristiski luksusa limuzīni. Un arī uzlādes tīkls ir izpleties pietiekami plašs, lai pilsētas centrā nebūtu jālādē savs braucamais ar milzumgaru pagarinātāju, kas izmests pa daudzstāvu mājas logu (tā gan reiz gadījies vienam no šī žurnāla varoņiem!).

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu