Kā runāt, lai tevi saprastu un nepārprastu • IR.lv

Kā runāt, lai tevi saprastu un nepārprastu

Aiga Veckalne, valodniece, raidieraksta Pieturzīmes veidotāja

Labskanīgs, skaidrs, saprotams un ietekmīgs teksts, kodolīga un precīza izteiksme bez liekvārdības palīdz tikt saprastam, nevis pārprastam, risināt dažādas situācijas, veicināt zīmola atpazīstamību un reputāciju

Zīmola komunikāciju var aplūkot no daudziem aspektiem — ar to nodarbojas gan sabiedrisko attiecību un mārketinga speciālisti, gan komunikācijas stratēģi, gan zīmolveži. Šā raksta mērķis ir paraudzīties uz zīmola komunikāciju no valodas viedokļa, jo tieši vārdi ir tie, kas paliek atmiņā un pārliecina rīkoties.

Tu vai Jūs?

Adresējums latviešu valodā aizvien rada sarežģījumus. Saskaņā ar pieklājības normām zīmolam, uzrunājot savu auditoriju, būtu jālieto ar lielo sākumburtu rakstīts «Jūs», tomēr, lai uzruna būtu personiskāka un saziņa — brīvāka, bieži ir sastopams vienskaitļa vietniekvārds «Tu». Dažreiz tiek lietots arī daudzskaitļa vietniekvārds «jūs», kas lietots ar mazo sākumburtu, kas savukārt uzrunā visus, tomēr konkrēti nevienu, nereti nesasniedzot reklāmas mērķi. 

Kā rīkoties? Kuru formu izvēlēties? Uzrunā izmantojot «Tu», tiek izslēgta gados vecāku cilvēku auditorija, kam tā ir nepieņemama. Tomēr tā samazina distanci starp zīmolu un tā adresātu. 

Grāmatas Pārdotspējīgi teksti interneta mājaslapām autore Linda Kimeiša pirms astoņiem gadiem veica aptauju, kurā secināja, ka 74% interneta lietotāju visās sociāldemogrāfiskajās grupās vēlas, lai viņus uzrunā uz «Jūs». Lai arī pašiem var šķist, ka attiecības ar klientiem ir ļoti draudzīgas, var izrādīties, ka ar «Tu» var nošaut greizi. Tāpēc ir vērts ieklausīties klientu viedoklī, piemēram, rīkojot nelielu aptauju sociālajos tīklos.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu