Par zīmoliem un saldējumu • IR.lv

Par zīmoliem un saldējumu

Jānis Bergs. Foto no privātā arhīva
Jānis Bergs

Uzņēmējs Jānis Bergs raksta par savu pieredzi, turpinot iekarot ASV lielo tirgu

Rakstu šo tekstu un mielojos ar Ben & Jerry’s ķiršu un šokolādes gabaliņu saldējumu, bet ledusskapī man stāv arī Häagen-Dazs karameļu saldējums. Ar to un citiem kārumiem, it īpaši dzīvojot ASV, gan jābūt ļoti piesardzīgam. Pēc pirmā šeit nodzīvotā gada mans svars pieauga par kādiem 15 kilogramiem, un tikai tagad esmu iemācījies ēst gausīgi un saglabāt kaut cik pieņemamu fizisko formu.

Ilgus gadus mans mīļākais saldējums ir bijis Häagen-Dazs, un es, tāpat kā vairums amerikāņu, biju pārliecināts par tā augstdzimušo Eiropas izcelsmi. Tikai nesen uzzināju, ka no Eiropas šajā saldējumā nav ne smakas — tas ir dzimis un audzis skarbajā Ņujorkas piepilsētā Bronksā. Mana iemīļotā raidieraksta Business Wars nesenā sērijā bija sīki un smalki izstāstīta abu lielāko ASV saldējuma zīmolu vēsture un asiņainā cīņa par tirgu. Turklāt, manuprāt, ļoti labi parādīta arī reklāmas un sociālā mārketinga nozīme šo zīmolu attīstībā. 

ASV gandrīz visi populārākie zīmoli par kaut ko iestājas. Ben & Jerry’s izcēlās ar dažādu progresīvu politisku cīniņu atbalstu. Bet savas darbības pirmsākumos postulēja, ka šajā uzņēmumā pat vislielākā alga varēs būt tikai četras reizes lielāka nekā vismazāk atalgotajam uzņēmuma darbiniekam. Šo politiku gan gadu gaitā nācās paslaucīt zem tepiķa, jo ar tik trūcīgu algu kļuva neiespējami iesaistīt «topa talantus». Häagen-Dazs savukārt iestājās par bitēm un to labklājību, jo bez bitēm, kā zināms, iznīkst visi augi, kuriem ir nepieciešama apputeksnēšana. 

Ja pasaulē nebūtu zīmolu, iepirkšanās veikalos vai internetā būtu ļoti mokoša, gandrīz vai pilnīgi neiespējama. Kā gan es zinātu, kurā veikalā vispār iet un kādas preces izvēlēties? Kā es nopirktu vienu vai otru automašīnu, ja man nebūtu pastāstīts, ka Īlons Masks ir ļoti progresīvs un nākotni redzošs čalis, kurš cilvēci aizvedīs uz citām planētām un varbūt arī ar elektroauto izglābs Zemi no piesārņojuma un globālās sasilšanas? Visu to zinot, man nav īpaši ilgi jādomā, izvēloties savu nākamo auto, kuru atbilstoši laika garam nopirku ar dažiem klikšķiem internetā.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu