Dalos pieredzē: kā sākt videi draudzīgas kosmētikas eksportu? • IR.lv

Dalos pieredzē: kā sākt videi draudzīgas kosmētikas eksportu?

Jaunā uzņēmēja Marta Šulce, SIA Silmachy Remedies. Foto no privātā arhīva
Alise Zita Zeidaka

SIA Silmachy Remedies

Īsumā. 2015. gadā dibināts ģimenes uzņēmums, kas ražo dabīgus ķermeņa un matu kopšanas līdzekļus un iepako tos viegli pārstrādājamos materiālos. Mērķis. Parādīt, ka mūsdienās ir iespējams rūpēties par savu ķermeni, ar šo izvēli nekaitējot videi un piedāvājot dabai draudzīgākas alternatīvas plaši izmantotiem kosmētikas līdzekļiem. 

Skaistākais. «Apziņa, ka, piedāvājot videi draudzīgāku kosmētiku kartona un citu veidu iepakojumā, dažu gadu laikā esam samazinājuši pieprasījumu pēc daudziem tūkstošiem plastmasas pudeļu un trauciņu.» Grūtākais. «Kā salīdzinoši nelielam uzņēmumam šobrīd grūtākais ir sākt eksportu.»

Mentore Baiba Megre, AS Spodrība.
Foto — Ieva Salmane

AS Spodrība

Īsumā. Lielākais mājķīmijas, augu barības, dezinfekcijas un ķermeņa kopšanas līdzekļu ražotājs Latvijā, ko veikala plauktos pazīst pēc tādiem zīmoliem kā Seal, Seal Cosmetics, Eco Seal for Nature. Uzņēmums, kas savu produktu kvalitāti pierādījis cauri gadu desmitiem, šogad atzīmē 100 gadu jubileju. Mērķis. Kvalitatīvi, videi draudzīgi produkti par pieejamu cenu plašam pircēju lokam. Skaistākais. «Apzināties, ka produkti, kurus ražojam, ir vajadzīgi un tiek novērtēti. Redzēt pilnu ciklu — kā produkts no ražošanas līnijas nonāk veikala plauktā un tālāk pircēja pirkumu grozā.» Grūtākais. «Nepazaudēt zīmola identitāti, ražojot tik daudzus un dažādus produktus.»

 

Pirms septiņiem gadiem farmaceite Marta Šulce ar vīru Ingu dzīvesvietu Rīgā nomainīja pret 100 gadus senu dzimtas māju Baldones lauku teritorijā. Strādājot aptiekā, Martai ļoti patika gatavot dažādas zāļu formas, tinktūras, pilienus un dermatoloģiskas ziedes. Dabas tuvums iedvesmoja pamēģināt radīt kosmētiskos līdzekļus sev un ģimenei.

Ingum tolaik bijusi izteiksmīga, gara bārda, tāpēc neviļus viss sākās ar vīriešu bārdas kopšanas produktiem. Latvijā ienāca «barberšopi», un interese par Martas produktu sniedzās arī ārpus tuvinieku loka. «Cilvēki prasīja, kur var nopirkt. Sapratu — no rokas taču netirgošu, tāpēc 2015. gada jūlijā reģistrēju uzņēmumu.» Uzreiz sadarbību sāka piedāvāt arī dažādi veikali.

Savukārt dēliņa piedzimšana pirms trim gadiem kalpoja par spēcīgu grūdienu ne tikai runāt par atkritumu samazināšanu, bet arī rīkoties, izvēloties videi draudzīgu iepakojumu pašu radītajiem produktiem. «Domāju, ka bizness ir viens no ātrākajiem veidiem, kā veikt kaut kādas izmaiņas. Tajā pārmaiņas vari ieviest uzreiz, piedāvājot alternatīvas.»

Martas uzstādījums kopš uzņēmuma pirmsākumiem — ražošanas procesam būt klāt no A līdz Z. Uzņēmuma ražotne atrodas ģimenes mājas pirmajā stāvā, un tur saimnieko arī vīrs Ingus un draudzene Daija Līdaka. 

Silmachy produkcija ir pieejama dažādās tirdzniecības vietās Latvijā (arī beziepakojuma veikalos), un uzņēmēji vēlas spert nākamo soli, produktus eksportējot. Pagaidām gūta neliela pieredze, Marta atklāj, ka šajā jomā vēl «taustās». Lai uzzinātu, kā savu produktu ienest starptautiskajā tirgū, padomu lūdzam lielākā sadzīves ķīmijas un kosmētikas ražotāja Latvijā AS Spodrība direktorei Baibai Megrei. 

Kāds bija jūsu ceļš no tīrīšanas pastas Skaidra līdz ekokosmētikas līdzekļiem?
Cauri gadu desmitiem uzņēmums ir ražojis dažādus mājsaimniecības produktus, no kuriem šobrīd populārākie ir Kastanis, Vito, Skaidra, Zilgme. Produktu sortimentā ir bijuši arī ķermeņa kopšanas zīmoli. Roku krēms Smiltsērkšķis ir viens no visvairāk pirktajiem roku krēmiem Latvijā, tā ka var teikt — kosmētikas jeb ķermeņa kopšanas produkti nav nekas jauns mūsu sortimentā. Pēdējo gadu laikā esam pilnībā nodalījuši kosmētikas un mājsaimniecības produktu ražošanu dažādās ēkās. Šobrīd izstrādājam jaunas produktu receptūras un esam ceļā uz EcoCert sertificēšanu kosmētikas produktu līnijai, lai ekoloģiskus produktus pieejamo cenu kategorijā varētu iegādāties plašāks pircēju loks. 

Kāda ir jūsu pieredze ar eksporta tirgu — vai ir pieprasījums pēc ekoproduktiem, un vai ir svarīgi ekosertifikāti, piemēram, EcoCert un Cosmos?
Ekoloģisku produktu tirgum vēl joprojām ir tendence stabili pieaugt visos segmentos jau vairākus gadus. Ja vien produkts nav plaša patēriņa prece, kur vissvarīgākā ir tikai preces cena, tad noteikti iesaku izvērtēt kādu no ekoloģiskajiem produktu marķējumiem. Mēs saviem ekoproduktiem esam izvēlējušies oficiālo EU Ecolabel sertifikātu, ko dēvē arī par EU Flower jeb «ekopuķīti». Pēc pieredzes varu teikt, ka mūsu ECO Seal for Nature līnijai oficiālais EU Ecolabel sertifikāts ir konkurētspēju veicinošs faktors arī eksporta tirgos.

Sertifikācijas process ir laikietilpīgs un dārgs. Vai jūs ieteiktu tomēr censties savus produktus sertificēt, lai veiksmīgi eksportētu?
Svarīgākais ir saprast, ka šis ir nepārtraukts izaugsmes process, ES kritēriji regulāri tiek pārskatīti, tiek ieviestas jaunas normas, kas savukārt mums kā uzņēmumam liek strādāt pie jaunu receptūru izveides, efektīvāku un zaļāku izejvielu piesaistes, produktu pārsertificēšanas. Produktu sertifikācija nav vienreizēja investīcija, bet gan pastāvīgs darbs, finansējums un dziļa pārliecība, kāpēc mēs to darām.  

Domāju, ka jūsu gadījumā ekomarķējums ir tikpat svarīgs kā produktu kvalitāte, to efektivitāte, jūsu personīgais stāsts, zīmola identitāte un pārliecība par zaļāku ilgtspēju. 

Kad uzņēmums ir gatavs eksportam? Ar kādiem produktu apjomiem vidēji jārēķinās, eksportējot Eiropā?
Uzņēmuma eksportspēja ir atkarīga no vairākiem kritērijiem — finansiālās stabilitātes, ražošanas jaudu pietiekamības, nemainīgas kvalitātes nodrošināšanas, ilgtspējas un personāla kompetences.

Eksporta darījumos pats būtiskākais — vai uzņēmums var izpildīt uzņemtās saistības. Iespēja, visticamāk, būs viena. Ja spēsit parādīt, ar ko jūsu produkts ir īpašs, piesaistīt kvalitatīvus eksporta partnerus, noturēt nemainīgu produkta kvalitāti, pildīt noslēgtās vienošanās, tad tas var būt par pamatu ilgstošai eksporta sadarbībai.

Kurš ir bijis vislabākais lēmums, ko attīstības ceļā esat pieņēmuši?
Viens no svarīgākajiem un pareizākajiem lēmumiem, kas sakrita arī ar manu personīgo pārliecību, bija mainīt uzņēmuma identitāti un misiju, par prioritāti izvirzot ilgtspēju, kvalitāti un zaļu attīstību. Tas attiecas gan uz produktiem, ko ražojam, gan uz paša uzņēmuma saimniecisko darbību. Jau vairākus gadus esam arī Brand Capital Research zaļāko zīmolu topa augšgalā. Cilvēki to pamana, novērtē, un tas dod gandarījuma sajūtu par paveikto.

Tikpat svarīgs ir uzņēmuma lēmums saglabāt nemainīgi augstu produktu kvalitāti. Ražošana ir ražošana, un reizēm gadās visādi — etiķete uzlīmējas ne tā, produkts nav pilnībā aizskrūvējies, bet produkta masas kvalitātei kompromisus nepieļaujam. Katra uzvārītā masas partija tiek rūpīgi pārbaudīta sertificētā uzņēmuma laboratorijā.

Viens no pēdējā laika veiksmīgākajiem lēmumiem bija pārorientēt ražošanas jaudas uz dezinfekcijas līdzekļu un pastiprinātas higiēnas produktu ražošanu. Tas bija ne tikai sociāli nepieciešams lēmums konkrētajā situācijā, bet parādīja arī uzņēmuma komandas profesionalitāti, spēju adaptēties un strādāt pastiprinātas spriedzes apstākļos.

Kā jums izdodas nodrošināt ekokvalitātes produktus par tik konkurētspējīgu cenu?
Pirmkārt, būtiska nozīme ir ražošanas apjomiem. Jo lielāks ir apjoms, jo lielāka iespēja iegādāties izejvielas un izejmateriālus izdevīgāk. Tā ir arī rūpīga konkurētspējīgu un efektīvu receptūru izveide, sekošana līdzi tirgus tendencēm, sadarbības partneru izvēle iepirkumos. Otrkārt, būtiska loma ir ražošanas procesu optimizācijai, kas ļauj noturēt cenu konkurētspējīgā līmenī un ražot kvalitatīvu produktu.

Treškārt, esam biznesā ar ļoti zemu uzcenojumu, ko būtiski ietekmē augstā konkurence. Reizēm puslitra dzeramā ūdens pudele maksā tikpat, cik kvalitatīvs trauku mazgāšanas līdzeklis. Taras, etiķetes, pildīšanas izmaksas tādas pašas, bet produkta masas cena daudzkārt atšķiras.

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. #SIF_MAF2021

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu