Šoseja uz nekurieni • IR.lv

Šoseja uz nekurieni

Foto — Scanpix
Endrū Higinss, © The New York Times News Service

Melnkalnes līderis stāsta, ka gandrīz miljardu dolāru dārgā autostrāde, kuru pasūtīja viņa priekšgājējs un kuru cēla ķīnieši, radījusi pamatīgu saspringumu valsts finansēs

Šķērsojot dziļas aizas, Melnkalnes kalnos uzcelta viena no pasaulē dārgākajām autostrādēm, kuras galapunkts ir… dubļains lauks pie neliela ciema ar pārdesmit mājām, no kurām daudzas ir tukšas.

Mirka Adziča no Matesevas ciema (15 iedzīvotāji) ir sajūsmā, ka drīz tik tuvu mājām būs moderns ātrgaitas ceļš. Vairs nebūs jāizmanto nedrošā kalnu pāreja, kas agrāk bija vienīgais savienojums ar ārpasauli. Lai gan viņai patīk jaunā ķīniešu būvētā šoseja, kuru pēc sešus gadus ilga bīstama darba plānots atklāt novembrī un kas izmaksājusi gandrīz miljardu ASV dolāru, Adziča līdz galam nesaprot tās jēgu. Viņas ģimene izdzīvo ar niecīgo šofera algu, kuru vīram maksāja ķīniešu celtniecības kompānija. Tāpēc sieviete ir neizpratnē, kāpēc viņas valsts, kas ir viena no nabadzīgākajām Eiropā, ir atvēlējusi tik daudz naudas milzīgam un supermodernam inženierijas projektam. Tagad Melnkalne ir parādā Ķīnai summu, kas ir vairāk nekā trešdaļa no visa valsts ikgadējā budžeta.

Adziča nav vienīgā. Jaunais Melnkalnes premjerministrs Zdravko Krivokapičs autostrādi raksturo kā «megalomāna projektu», kas «aizved uz nekurieni» un pamatīgi sašķobījusi valsts finanses. Šajā amatā Krivokapičs stājās pagājušā gada nogalē, pārņemot grožus no iepriekšējās valdības, kas 2014. gadā parakstīja ceļa izbūves un aizdevuma līgumus ar Ķīnu. Vienlaikus ar to Ķīna iesaistījās ģeopolitiskajās cīņās Balkānos. 2017. gadā Melnkalne nokaitināja Krieviju, iestājoties NATO. Lai gan tā vēlas veidot ciešākas attiecības ar Rietumiem, tagad tā ir milzīgos parādos Ķīnai, kas savukārt ir Krievijas sabiedrotā.

Jau 2013. gadā Ķīnas līderis Sji Dzjiņpins izsludināja vērienīgu infrastruktūras programmu Jostas un ceļu iniciatīva un Ķīna autostrādi Melnkalnē dēvēja par vienu no pirmajiem projekta triumfiem. Tas labi saskanēja ar mazās Balkānu valsts toreizējā premjera Milo Djukanoviča ambīcijām. Taču pēc pērn notikušajām vēlēšanām Djukanoviča partija vairs nav pie varas pēc 30 gadus ilgas valdīšanas, savukārt autostrāde kļuvusi par karstu kartupeli apsūdzībās par izšķērdību, kukuļņemšanu un uzpūstām ambīcijām, kas nesaskan ar ekonomisko realitāti.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu