Skaņas ģeometrija • IR.lv

Skaņas ģeometrija

Saksofonists Deniss Paškevičs savus eksperimentus trīs dienu garumā īstenojis Reformātu baznīcā Vecrīgā — leģendām apvītajā Rīgas skaņu ierakstu studijā
Jānis Žilde, TVNET žurnālists, mūzikas kritiķis

Denisa Paškeviča jaunais projekts Ten Ka cenšas atklāt mūziķa eksperimentētāja dabu

Sanāk paradoksāli — Covid-19 izslimojis, vakcinēts agnostiķis raksta par ilggadēji pārliecinātu kristieti, atklātu potēšanās pretinieku. Te, no vienas puses, vērtību un viedokļu sadursmes dēļ recenzija varētu arī beigties, taču, no otras puses, šoreiz stāsts nav par «krekliem», kaut arī vienā no kompozīcijām (Modulation Voice and Form) tomēr ir iestrādāta TV sludinātāja, «dziednieka» Kobusa van Rensburga balss. Stāsts ir par Denisa Paškeviča mūziku, par meklējumos esoša īsta, dzīva, vitāla mākslinieka radītu skaņu, kas stāv pāri jebkādiem stereotipiem un ierobežojumiem.

Stāsts ir arī par džezu, par tā dziļāko būtību, esenci — improvizāciju. Pēdējos gados pašmāju džeza norišu fiksēšanu uzņēmusies Mareka Amerika izveidotā izdevniecība Jersika Records, kas dažu gadu laikā izdevusi vairāk džeza mūzikas skaņuplašu nekā visos atjaunotās brīvvalsts gadu desmitos kopā. Saksofonists Deniss Paškevičs savus eksperimentus trīs dienu garumā īstenojis Reformātu baznīcā Vecrīgā — leģendām apvītajā Rīgas skaņu ierakstu studijā, kur pirmos ierakstus 60. gados iemūžinājis Maestro Raimonds Pauls.

Paškeviču kopš 90. gadu vidus pazīstam kā vienu no vadošajiem džeza saksofonistiem, kurš plašāku ievērību guva ar grupu Time After Time, bet vēlāk sevi pilnveidoja dažādos džeza un fanka projektos. Par viņa mūziku rakstījis arī prestižais ASV džeza žurnāls Downbeat, novērtējot albumu Variations ar četrām zvaigznēm. Arī vietējā mērogā Paškevičs apbalvots ar Zelta mikrofona statueti, tātad — noticis mūziķis gan Latvijas, gan pasaules kontekstā.

Tomēr arī viņam, kā daudziem talantīgiem ļaudīm, ik pa laikam piezogas sajūta, ka darbs vēl nav padarīts un tā īsti nav novērtēts. Ar jauno soloprojektu, kuram dots nosaukums Ten Ka (debesu uguns — japāņu val.), 46 gadus vecais Deniss cenšas atklāt savu eksperimentētāja dabu. Jā, ir grūti no malas vērojot, salipināt kopā korporatīvo vakaru bosanovu džeziņu ar nevaldāmu modulāro sintezatoru skaņu signālu sienu, taču tieši šādas pretrunas plosās šajā mūziķī, kurš nesen arī kāpa uz skatuves Jaunās paaudzes skandalozā sludinātāja Alekseja Ļedjajeva pasākumā, lai paziņotu, ka viņa ģimenē nekādas vakcinēšanās nebūs.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu