Par vienradžiem • IR.lv

Par vienradžiem

Foto no privātā arhīva
Jānis Bergs

Uzņēmējs Jānis Bergs raksta par savu pieredzi, turpinot iekarot ASV lielo tirgu

Šī Ir Nauda numura tēma ir vienradži — jaunuzņēmumi, kuru vērtība pārsniedz vienu miljardu eiro. Šis, protams, Latvijai ir priecīgs un piemērots brīdis, kad runāt par vienradžiem, jo beidzot tāds ir arī pie mums. No sirds apsveicu Printful un kopā ar viņiem priecājos! Katrs jauns tehnoloģiju miljonārs ir potenciāls investors un ceļvedis nākamajai uzņēmēju paaudzei. Kā zināms, vislielākais skaits vienradžu Baltijā mitinās mūsu kaimiņzemē Igaunijā — līdz šim brīdim tur ir bijuši septiņi šādi uzņēmumi: Skype, Playtech, Wise, Pipdrive, ID.me, Bolt un Zego. Pirmie, protams, bija Skype, un tieši tā dibinātāji ir devuši ļoti daudz visas Baltijas jaunuzņēmumu kopienas attīstībai.

Jau pirms desmit gadiem Igaunijā izveidojās, piemēram, jaunuzņēmumu kustība Garāža 48 (Garage48.org), kas realizēja tam laikam ļoti svaigu un pat radikālu ideju — kopā sanāk nejauši cilvēki un cits citam prezentē savas idejas. Turpat uz vietas izveido komandas un dažas labākās idejas nākamo 48 stundu laikā noved līdz rādāmam prototipam. To, ka šī iecere «aizlidoja», apstiprina gan fakts, ka Garage48 aizsācēju vidū ir Pipedrive un Bolt dibinātāji Ragnārs Sass (Ragnar Sass) un Martins Viligs (Martin Villig), gan tas, ka Garage48 joprojām aktīvi rīko hakatonus jeb tehnoloģiju maratonus daudzviet pasaulē.

Pirmsākumos arī es piedalījos vairākos Garage48 hakatonos mentora statusā. Tolaik Bolt un Pipedrive vēl bija nelieli jaunuzņēmumi, kas aktīvi meklēja sēklas investorus. 100 000 eiro investīcija tajos 2012. gadā būtu desmitu vai simtu miljonu vērta šodien, un man bija pilnīgi reāla iespēja ieguldīt. Taču es no tās apzināti atteicos. Pagājušajā Ir Nauda numurā spriedu par kļūdām uzņēmējdarbībā un kā no tām izvairīties. Tagad, kārtīgāk šo tēmu apdomājot, secinu, ka nemaz nevajag mēģināt vairīties no kļūdām, jo kļūdīšanās ir gandrīz vienīgā iespēja, kā cilvēks var mācīties un kļūt stiprāks un gudrāks. 

Ir visai maza jēga bēdāties par pagātnē gar degunu palaistajām iespējām. Šāda refleksija būtu noderīga tikai tad, ja manā rīcībā būtu laika mašīna, kas ļautu atgriezties un izmainīt kļūmīgos lēmumus. Labāk izmēģināt kādu «domu eksperimentu» — vai ar šodienas sajēgu es dotu 100 000 eiro 19 gadus vecam censonim, kurš grib izkonkurēt Uber? Tik un tā nedotu. Taču biznesā ir cilvēki ar dažādām vēlmēm riskēt, un investoriem ir atšķirīga motivācija.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu