Ikviens var būt noderīgs • IR.lv

Ikviens var būt noderīgs

1
Ilustratīvs attēls
Gundega Kirilka, Rimi Latvia personāla vadītāja

Lai arī kopējā sabiedrības attieksme pret cilvēkiem ar invaliditāti pēdējo gadu laikā ir kļuvusi iekļaujošāka, joprojām nav izdevies pilnībā integrēt darba tirgū cilvēkus ar invaliditāti. Vai tas ir darba devēju vai kolēģu attieksmes jautājums, stereotipi? Ir skaidrs, ka pārmaiņām ir jānotiek, jāveicina uzņēmēju izpratne un informētība par šo cilvēku nodarbināšanu un to, ka patiesībā cilvēki ar invaliditāti nebūt neveic savu darbu sliktāk par citiem. Tieši pretēji – nodarbinot cilvēku ar invaliditāti, uzņēmumam ir iespēja iegūt lojālu un atbildīgu darbinieku.

Pieredze rāda, ka cilvēki ar invaliditāti var veiksmīgi strādāt dažādās profesionālās darbības jomās. Arī pie mums, Rimi Latvia strādā darbinieki ar dažādām invaliditātēm – gan tādi, kuriem ir kustību, dzirdes un redzes traucējumi, gan tādi, kuri invaliditāti ieguvuši smagu slimību rezultātā. Mēs nešķirojam cilvēkus pēc tā, ir vai nav invaliditāte, viss ir atkarīgs no katra personīgi – no apņemšanās, gribasspēka un vēlmes darīt. Manuprāt, tie uzņēmēji, kuri baidās pieņemt darbā cilvēku ar invaliditāti, savos uzskatos joprojām dzīvo tālā pagātnē, kad tika pieņemts, ka šie cilvēki ir darbnespējīgi. Realitāte pierāda pavisam ko citu!

Sabiedrības aizspriedumi praksē neapstiprinās

Kopumā mūsu uzņēmumā strādā aptuveni 6500 darbinieku, un 365 no viņiem ir dažādas invaliditātes. Šie darbinieki ir apzinīgi, ļoti kārtīgi veic savus darba pienākumus, visi aizspriedumi, kas ir sabiedrībā, dzīvē nepierādās.

Mēs daudz ko pat nenojaušam, kamēr ar to paši nesaskaramies dzīvē, piemēram, cik ātri cilvēks ar runas un dzirdes traucējumiem spēj rakstīt viedtālrunī, lai komunicētu ar kolēģiem un vadītāju, vai nolasīt no lūpām; cik ātri vājredzīgs cilvēks spēj izlasīt e-pastu. Cilvēki ar invaliditāti laika gaitā katrs izkopj savas “superspējas”, tādejādi kompensējot citas, iespējams, vājās puses, un līdz ar to spēj darbu izdarīt tikpat ātri kā jebkurš cits cilvēks, kuram šādu traucējumu nav.

Uzņēmuma vērtība – labs darbinieks, nevis cilvēks bez invaliditātes

Ja tiem uzņēmumiem, kuri vairās pieņemt darbā cilvēkus ar invaliditāti, jautātu, kāpēc netiek veicināts iekļaujošs darba tirgus, visticamāk, ka atbilde būtu saistīta ar bailēm par nezināmo. Patiess prieks, ka tiek veidotas apjomīgas valsts kampaņas, lai informētu un skaidrotu jautājumus par cilvēku ar invaliditāti nodarbināšanu, taču tikpat svarīga ir to uzņēmumu dalīšanās pieredzē, kuros jau strādā šie cilvēki. Iespējams, ka kādam uzņēmējam šīs bailes tiks kliedētas, redzot, ka citi uzņēmumi bez problēmām nodarbina cilvēkus ar invaliditāti un ka tā ir iespēja ne tikai iegūt labu darbinieku, bet arī uzlabot kopējo situāciju bezdarba mazināšanā šo cilvēku vidū. Ir svarīgi saprast, ka mūsdienu pasaulē pievienoto vērtību ikvienai organizācijai sniedz tieši darbinieki un dažādībai atvērtākie darba devēji var sekmīgi piesaistīt ļoti talantīgus cilvēkus.

Rimi Latvia gadījumā mūsu nozare ir unikāla ar to, ka varam piedāvāt plašu darba vietu klāstu un katram kandidātam piemeklēt vispiemērotāko nodarbošanos – mēs piedāvājam vairāk nekā 200 dažādus amatus gan birojā, gan veikalos. Tiesa, pieņemot darbā cilvēku ar invaliditāti, reizēm ir nepieciešams pielāgot, piemēram, darba pienākumus, bet tādejādi tiek iegūts ļoti uzticams un vērtīgs darbinieks. Bieži vien šādam cilvēkam darbs būs daudzkārt svarīgāks nekā lielai daļai cilvēku bez invaliditātes.

Savstarpēja komunikācija kā viens no svarīgākajiem priekšnoteikumiem

Ir svarīgi saprast, ka darbs ir vide, kurā veidojam savstarpējās attiecības, dalāmies emocijās, piedzīvotajā, kopā priecājamies par sasniegto un mācāmies no neveiksmēm, tāpēc komunikācija ir ļoti būtiska jebkurās darba attiecībās, lai darbinieki justos labi. Tāpat jāatceras, ka darbiniekam nav pienākuma informēt darba devēju par savu invaliditāti, tāpēc kolēģim nav jābaidās darbiniekam pajautāt: “Kā varu palīdzēt?”. Iespējams, kādam darbiniekam būs nepieciešams pielāgot darba grafiku un paredzēt ilgāku atpūtas laiku, kas ļautu darbu veikt produktīvāk un justies labāk; varbūt tā ir piespraude pie darbinieka apģērba, kas norāda, ka šis cilvēks ir ar invaliditāti, vai tieši pretēji, – iespējams, darbinieks nevēlas norādīt šo informāciju. Katrā ziņā tieši komunikācija ir zelta atslēga uz darbinieku labsajūtu un darba produktivitāti.

Kā veicināt pozitīvu uzņēmumu attieksmi pret cilvēku ar invaliditāti nodarbināšanu?

Katram uzņēmumam ir svarīgi saprast, ko nozīmē cilvēku ar invaliditāti nodarbināšana. Tā ir sociālā atbildība, tās ir rūpes par visiem sabiedrības locekļiem, kā arī iespējas sniegšana. Piemēram, Rimi Latvia jau vairākus gadus tiek īstenota daudzveidības politika. Tāpat esam sadarbojušies arī ar vairākām invalīdu biedrībām – kopā ar biedrību Apeirons esam savulaik izveidojuši un īstenojuši ļoti noderīgu apmācību programmu veikalu komandām – kā strādāt ar cilvēkiem, kuriem ir invaliditāte. Cieņa un rūpes vienam par otru ir mūsu uzņēmuma ikdiena. Ir jāapzinās, ka  darbinieks, nonākot darba vidē, kur viņš tiek novērtēts, ir motivēts un apņēmības pilns. Manuprāt, uz to tiecas katrs uzņēmums.

Jāņem vērā, ka uzņēmumu, darbinieku tāpat kā sabiedrības informētība par to, ko nozīmē invaliditāte, ir dažāda. Vērojot no malas, bieži var redzēt, kurš darbinieks ir sastapies ar kolēģi, kuram ir invaliditāte, un kurš nav. Tie, kuriem tā ir pirmā pieredze, pārsvarā nezina, kā pret cilvēku izturēties un kā viņam palīdzēt, tāpēc ir svarīgi runāt par šīm lietām un informēt sabiedrību. Vēl lielāka nozīme ir katram no mums spēt pieņemt otru cilvēku tādu, kāds viņš ir.

Komentāri (1)

canlı bahis 28.06.2021. 11.41

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu