Muzejs bez sienām • IR.lv

Muzejs bez sienām

Evelīnas Deičmanes-Vidas instalācija Laiks. Atpakaļ. Nakts Tu vai diena
Veronika Viļuma

Bijušās tekstilfabrikas Boļševička teritorijā Sarkandaugavā izstaigājams mākslas parks jeb izstāde Mobilais muzejs. Nākamā sezona, kurā piedalās pazīstami Latvijas mākslinieki

Atstājot aiz muguras intensīvo Ganību dambja satiksmi, skatam paveras monumentāli dzelzs vārti, pa kuriem, gluži kā citā pasaulē, apmeklētājs nonāk Latvijas Laikmetīgās mākslas centra (LLMC) izstādes Mobilais muzejs. Nākamā sezona teritorijā. Postindustriālā ainava šeit veidojusies slāņu slāņiem — 20. gadsimta sākuma ēkas papildinājusi padomju laiku apbūve, asfaltēti laukumi mijas ar izbradātām taciņām, būvgružu kaudzes — ar lekni sazaļojušiem krūmājiem, smiltsērkšķu audzēm, kazenājiem un mežonīgiem zāles puduriem, motoru skaņas — ar putnu balsīm.

Mākslas mīļotājiem Boļševička ir pazīstams galamērķis — pēdējos gados te risinājušies vairāki notikumi, arī LLMC rīkotais festivāls Survival Kit un Rīgas Starptautiskā laikmetīgās mākslas biennāle. Arī tie atstājuši savas pēdas, un sākumā var rasties apjukums — kurp doties, un kas no redzamā ir piederīgs aktuālajai izstādei. Talkā nāk karte un pamanāma anotācija pie katra no 16 mākslas parkā skatāmajiem darbiem. Tai pievienots arī QR kods, kas aizved uz izstādes mājaslapas attiecīgo sadaļu. Ja viedierīces nav, interesenti vietni aicināti izpētīt pirms vai pēc izstādes apmeklējuma. 

Apskatāmi darbi, ko aizvadīto 30 gadu laikā radījuši mākslinieki Aigars Bikše, Ēriks Božis, Evelīna Deičmane-Vida, Ivars Drulle, Reinis un Krista Dzudzilo, Dace Džeriņa, Andris Eglītis, Katrīna Neiburga, Jānis Noviks, Kirils Panteļejevs, Monika Pormale, Artūrs Virtmanis un Brigita Zelča-Aispure.

LLMC direktore, kuratore Solvita Krese tos atlasījusi ar mērķi kārtējo reizi aktualizēt jautājumu par laikmetīgās mākslas muzeja nepieciešamību. Viņa norāda — šie «bez mājām» palikušie darbi būtu pelnījuši atrasties muzeja kolekcijā, bet tā vietā tiek uzglabāti nepiemērotos apstākļos šķūnīšos, labākajā gadījumā — mākslinieku lauku īpašumos vai «vienkārši aizvesti uz Getliņiem» kā Evelīnas Deičmanes-Vidas gadījumā. Viņas instalācija Laiks. Atpakaļ. Nakts Tu vai diena veidota no vairāku bojā gājušu mākslas darbu karkasiem un iepakojumiem. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu