Plūkt un plaukt • IR.lv

Plūkt un plaukt

Māra Lieplapa, SIA Plūkt dibinātāja. Foto — Andris Vanadziņš
Andris Vanadziņš

Pieredzes apmaiņas programmā Ķīnā Māra Lieplapa ieinteresējās par senajām tējas ceremonijām. Rāmi malkojot aromātisko dzērienu, iedomājās par vairāk nekā tūkstoti tējas augu, kas vasarās plūcami Latvijas norās un pļavās. Gana liela bagātība, lai veidotu ko jaunu — ziemeļu tējas kultūru

Uzņēmums Plūkt tējas žāvē un fasē Praulienas pagasta Saulessētā. Kādreizējo tautas namu, kas vairākus gadu desmitus bija atstāts sabrukšanai, atjaunoja Māras ģimene. Nams ir ar savu, dzimtai nozīmīgu stāstu. Pagājušajā gadsimtā zālē, kur tagad notiek tējas prezentācijas un meistarklases, Māras vectēvs, aktieris un režisors Rūdolfs Baltaisvilks iestudēja nelielas lugas. Savukārt vecmāmiņa rakstniece Ilze Indrāne gādāja šiem iestudējumiem tēlainu dramaturģisko materiālu. 

Tagad ne mazāk radošs duets — māte un meita Līga un Māra Lieplapas — tautas nama zālē «uzved» tējas rituāla meistarklases un prezentācijas. Līga ir vides zinātņu doktore un tējas meistare ar vairāk nekā 20 gadu pieredzi. Viņas pārziņā ir ražošanas tehnoloģija, pētniecība un saderīgu tējas maisījumu jaunrade. Māras ziņā ir šim dabas un zinātniskajam potenciālam izveidot mūsdienīgu ietērpu un iestaigāt noieta ceļus, lai ziemeļzemes tēju varētu baudīt dzēriena cienītāji gan austrumos, gan rietumos.  

Bet sākās viss ar tolaik vēl Banku augstskolas studentes Māras mazliet traku un spītīgu apņemšanos parādīt, ka Latvijas dabisko pļavu tējas augu bagātība nav bikla un nemanāma sērdienīte iepretim tūkstošgadīgajām Ķīnas tējas dzeršanas tradīcijām. Apvienojot studijas ar kārtīgu jaunā uzņēmēja praksi, viņa nodibināja savu uzņēmumu, rakstīja projektus, gādāja iekārtas augu fermentācijai, būra topošā zīmola dizaina idejas un ar globālu atvēzienu meklēja sadarbības partnerus.

Kā jau tējas namam piedienas, viss tapa ar austrumniecisku uzmanību pret detaļām un niansēm. Piemēram, rotaļīgais un reizē ietilpīgais nosaukums Plūkt izšķīlās pēc pusgadu ilgām variācijām par variantiem. Bet trāpīts precīzi, jo fonētiskā un jēdzieniskā līdzība ar angļu (to pluck) un vēl vairākām ģermāņu valodām uz eksportu orientētam zīmolam ļoti noder. Zīmola izstrāde ilga gandrīz gadu. Kā smaidot piebilst Māra: «Pirmie mēneši uzņēmējas statusā pamatā bija jāvelta runāšanai, lai skaidrotu savu ideju, piesaistītu projektu finansējumu, rastu partnerus.»

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu