Trīs galvenie jautājumi • IR.lv

Trīs galvenie jautājumi

Katrīna Ošleja

Ko jāturpina darīt? Kas jāpārtrauc? Un kas jāsāk? Šī struktūra palīdzēs sagatavoties kvalitatīvai atgriezeniskajai saitei

Pamēģiniet atcerēties situācijas, kad saņēmāt atgriezenisko saiti, pēc kuras jutāties demotivēts! Kas jums radīja negatīvas emocijas? Līdzīgi varat atcerēties arī situācijas, kurās sniegtais vērtējums iedvesmoja un deva enerģiju, lai gan tas ietvēra informāciju par kādu jūsu pagātnes kļūmi. Esmu pamanījusi, ka mani visbiežāk kaitina tas, ka vērtētājs iestrēgst pagātnes notikumā — moralizē un pārlieku daudz analizē to, ko nu jau mainīt nav iespējams. Es jau tāpat jūtu nožēlu un vainu. Papildu pārmetumi mani vēl vairāk sadusmo vai liek justies nevērtīgai. Man ir vieglāk pieņemt tādu vērtējumu, kurā runātājs fokusējas uz nākotni, nevis pagātni — ko nākamreiz darīt citādi, jo nākotni es varu mainīt. Tad man vēl ir iespēja piedzīvot sevi kā veiksmīgu un adekvātu. 

Sevišķi spilgti to atceros no savām pusaudža gadu attiecībām ar vecākiem. Strīdi bieži izcēlās tieši no iestrēgšanas pagātnē, sākās savstarpēji pārmetumi, kas konfliktu eskalēja emocionāli augstos toņos. Darba vidē mēs vairāk kontrolējam savas reakcijas, bet iekšēji piedzīvojam to pašu bezspēcību, dusmas un vajadzību nosargāt savu pašcieņu. Lai otram padarītu novērtējumu vieglāk pieņemamu un sekotu izmaiņas uzvedībā, sarunai vajadzētu fokusēties uz to, ko var mainīt, — uz nākotnes vēlamo uzvedību. To pat var izvērst par kopēju prāta vētru: «Padomājam kopā, ko nākamreiz tu varētu darīt citādi, lai rezultāts izdotos!»

Vēl viena tipiska kļūme ir novēlota atgriezeniskā saite. Bailēs otru sāpināt mēs uzkrājam sevī neapmierinātību, atliekam izrunāšanos līdz brīdim, kad emocijas ir pārāk spēcīgas, lai saruna notiktu konstruktīvā veidā. «Kāpēc tu neteici agrāk, kad es vēl varēju to mainīt?!» Vienīgais iemesls atlikt sarunu — ja mani pašu pārņēmušas spēcīgas jūtas. Tad gan labāk paņemt pauzi, nomierināties un tikai tad runāt.

Daudzi vadītāji atzīst, ka viņiem vieglāk ir pieņemt atgriezenisko saiti, kas balstās uz faktiem, ir konkrēta, nevis vispārīgas frāzes «caur puķēm». Vissliktāk ir tad, ja jāsaņem kritika nevis par konkrētu uzvedību, bet gan par savu personību. Labāk teikt nevis «tu esi slinks, tevi nekas neinteresē», bet gan atsaukties uz konkrētiem piemēriem: «Esmu pamanījis, ka pēdējo divu mēnešu laikā tu kavē sapulces un aktīvi neiesaisties. Pastāsti, kas notiek! Gribu tev palīdzēt atkal aktīvi līdzdarboties.»

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu