Kā rodas dati • IR.lv

Kā rodas dati

Ģirts Zāģeris. Foto — Kristīne Madjare
Alise Zita Zeidaka

Būt par Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas skolotāju ir tikai viens no darbiem Ģirta Zāģera dienas kārtībā. Tikpat skolotājs, cik zinātnieks, viņš saka. Un saviem skolēniem viņš māca ne tikai fiziku: «Tai fonā stāv kritiskā domāšana»

Rīgas Valsts 1. ģimnāzijā, kas izceļas ar spēcīgu līmeni eksaktajās zinātnēs, ir arī daudz skolēnu, kam fizika nav pat kaislīgākā aizraušanās. Te satiekas ļoti dažādi cilvēki ar atšķirīgām interesēm un spējām. «Ja no 60 skolēniem, ko šobrīd mācu, pieci aizietu studēt fiziku, tas jau būtu wow!» Fizikas skolotājs Ģirts Zāģeris atzīst, ka pārējiem 55, ļoti iespējams, ideālās gāzes likumu no galvas tiešām nevajadzēs zināt. Tāpēc viņš uzskata, ka ir svarīgi ar fizikas starpniecību demostrēt visiem nepieciešamo. «Gribu, lai skolēni saprot, kā rodas dati. Kā tos apstrādā, kādus secinājumus no tiem var vai nevar izdarīt.» Viņaprāt, ir būtiski parādīt, cik svarīgs ir deduktīvs ceļš un datu analīze. Skolotājs nekad nesaka: ir šitā, un punkts. «Patiesībā zem tā visa slēpjas kritiskā domāšana, kas noderīga ikvienam!»

Mēs dzīvojam informācijas pārbagātības laikmetā. Cilvēks ik dienu saskaras ar sarežģītu informāciju, un ir viegli apjukt. «Tie, kuri nav mācīti kritiski domāt, mēdz izdarīt nepareizus un pārsteidzīgus secinājumus.» Skolotāju uztrauc, ka daudzi neapzinās dabiskās norises smadzenēs, kas mēdz novest pie kļūdainiem spriedumiem. Tam seko mētāšanās ar vājiem argumentiem un argumentācijas kļūdas jēdzīgu un kvalitatīvu diskusiju vietā. 

Tērpies baltā kreklā ar šlipsi, savā pirmajā stundā pirms sešiem gadiem Ģirts izstāstīja stāstāmo un katram skolēnam pēc kārtas lika nosaukt vienu piemēru, jo šķita — tā taču skolotāji dara! Taču tagad tas šķiet bezjēdzīgi. Nu savas stundas viņš vada diskusiju veidā: nevis vienkārši izklāsta jaunu vielu, bet skaļi spriež, spriedumus cenšoties izvilināt no skolēniem.

Jābūt līmenī

Pirmo reizi spēkus mācīšanā Ģirts izmēģināja, kad studēja Latvijas Universitātes fizikas bakalaura programmas pirmajā kursā — iesaistījās Jauno fiziķu skolā, kuru pats reiz apmeklēja kā skolnieks. Nolasot pirmās lekcijas, viņš atskārta — padodas mācīt! To pamanīja arī viņa, Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas absolventa, bijušie skolotāji un aicināja piebiedroties kolektīvā. Mācoties 3. kursā, Ģirts uz aicinājumu atsaucās. Turklāt tagad ir arī Jauno fiziķu skolas vadītājs. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu