Stilīga un saviļņota • IR.lv

Stilīga un saviļņota

2
Māra Ķimele. Foto — Ieva Salmane
Laura Dumbere

Režisore Māra Ķimele šogad saņems Spēlmaņu nakts balvu par mūža ieguldījumu teātra mākslā. Ceremonijas klātienē ar kolēģu stāvaplausiem diemžēl nebūs. Bet varbūt tas ir Ķimeles stilā — viņa vienmēr bijusi sava ceļa gājēja

Stāvaplausus teātrī Māra Ķimele nevar ciest un uzskata par sliktu gaumi, kas salīdzinoši nesen ievazāta sazin no kurienes.

Atnākusi uz interviju, viņa jautā — kur ir pārējie? Apjukusi saku, ka būšu tikai es. Izrādās, Māra pārskrējienā starp darbiem pārpratusi mūsu telefona sarunu un nospriedusi, ka šis būs kāds kultūras jautājumu «apaļais galds». Aptvērusi patiesību, viņa saķer galvu: «Šausmas, es būtu mēģinājusi izlocīties! Ciest nevaru garas intervijas!» Jūtas iekritusi kā circenis pelnos. Bet projām neskrien.

Ja labi padomā, teātrī viņa ir iekritusi 50 savas dzīves gadus. Iestudējusi gandrīz 150 izrādes, 23 gadus strādā Latvijas Kultūras akadēmijā par aktiermākslas un teātra režijas pasniedzēju. Izklausās traki daudz un ilgi. Par to visu viņai piešķirta mūža balva. Taču Ķimele to neuztver kā radošā mūža kopsavilkumu. Pagaidiet tikai! Viņa fotografējas lietū un, purinot slapjos matus, kopā ar mani uzdzied: «Beļejet moi parus takoi oģinokij!*» — leģendārā krievu aktiera Andreja Mironova izpildīto dziesmu no padomju laika filmas Divpadsmit krēsli. Šim dziesmas mirklim piemīt patiesības un katarses efekts. Jo tieši tāda viņa ir — vientuļa, balta un neapturama bura. Trauksmaina, žilbinoša un neērta citiem lielajiem kuģiem. Pārāk talantīga, pārāk tiešu valodu un spītīgi taisnu mugurkaulu. Tā ir gatavā nelaime visos laikos! Un labākais kapitāls visās dzīves vētrās.

Ko lai saka par cilvēku, kurš iekļauts Latvijas kultūras kanonā? Pēc 20 nostrādātajiem gadiem Valmieras teātrī Māru Ķimeli par savu profesijas skolotāju uzskatīja aktieri, kas bija gandrīz viņas vienaudži un šodien atzīstami par Valmieras trupas dižkokiem. Jaunajā Rīgas teātrī viņa radījusi neaizmirstamus iestudējumus: Mēnesis uz laukiem, Jūlijas jaunkundze, Otello, Tēvs un Aspazija. Personīgi. Ķimele bija Latvijas Nacionālās operas unikālā 1998. gada iestudējuma Aīda režisore, tā scenogrāfs un kostīmu mākslinieks bija Ilmārs Blumbergs.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu