Katram pa mašīnai • IR.lv

Katram pa mašīnai

Ieva Kalēja

Katram trešajam Latvijas iedzīvotājam ir pa mašīnai. Videi tas ir slikts rādītājs. Ko Satiksmes ministrija paredzējusi, lai situāciju mainītu?

Ja katrs automašīnas īpašnieks Latvijā ļautu pie sevis iesēsties arī tiem kaimiņiem, kuriem sava auto nav, visi valsts iedzīvotāji vienlaikus varētu sasēsties privātajās automašīnās. Un tās pat nebūtu pilnas, jo tehniskā kārtībā esoša automašīna pieder katram trešajam Latvijas iedzīvotājam. Turklāt desmit gadu laikā Latvijā par 152 tūkstošiem palielinājies tehniskā kārtībā esošu vieglo automašīnu skaits, lai gan iedzīvotāju palicis par 213 tūkstošiem mazāk. 

Braukšana ar auto ietaupa gan laiku, gan izmaksas, turklāt ir daudz komfortablāka nekā laika pavadīšana sabiedriskajā transportā, atzina iedzīvotāji 2017. gadā Centrālās statistikas pārvaldes veiktajā mobilitātes pētījumā. Par iedzīvotāju sarūkošo vēlmi pārvietoties sabiedriskajā transportā liecina arī pēdējo piecu gadu dati par pasažieru pārvadājumiem, kas analizēti Latvijas Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā. Pasažieru skaits trolejbusos sarucis par 12%, tramvajos par 6%, dzelzceļā par 5%, bet regulārās satiksmes autobusos par 4%.

«Līdz ar to veidojas arvien lielāki sastrēgumi, liekot iedzīvotājiem ik dienu vairāk laika pavadīt ceļā un negatīvi ietekmējot gaisa kvalitāti un klimata pārmaiņas,» secināts klimata plānā. Ko varam darīt, lai mūsu vajadzība pārvietoties atstātu pēc iespējas mazāku ekoloģisko pēdu?

Vecās automašīnas

Taču ir vēl kāda problēma. «Mēs kļūstam burtiski par Eiropas veco automašīnu izgāztuvi,» oktobrī LTV raidījumā Rīta Panorāma sacīja premjerministrs Krišjānis Kariņš. Tolaik sabiedrība asi diskutēja par Satiksmes ministrijas ierosinājumu aplikt ar nodokli Latvijā ievestās lietotās automašīnas. Atkarībā no mašīnas vecuma, degvielas tipa un radītā oglekļa dioksīda daudzuma šī nodokļa apjoms svārstītos no dažiem desmitiem līdz pat pusotram tūkstotim eiro. Nodoklis būtu jāmaksā tikai vienu reizi, reģistrējot automašīnu Latvijā. Un tikai par tādām automašīnām, kas reģistrācijas brīdī ir vismaz piecus gadus vecas.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu