Kā pārvietoties ekoloģiski, ekonomiski un energoefektīvi • IR.lv

Kā pārvietoties ekoloģiski, ekonomiski un energoefektīvi

2
Foto – Reinis Inkēns

Iesaka Kārlis Mendziņš, Uzladets.lv galvenais redaktors

Klimata krīze ir acīmredzama. Jārēķinās, ka tas kļūs tikai nestabilāks, un jāmēģina situāciju mainīt. Statistika rāda, ka visvieglāk to var izdarīt transporta sektorā. Vieglās automašīnas rada aptuveni piektdaļu no visām siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijām, turklāt šo jomu var efektīvi regulēt ar likumdošanu un dažādiem institucionāliem stimuliem. 

Jāapzinās, kur esam pieļāvuši kļūdas. Daudzas problēmas rodas no tā, ka esam pieņēmuši kaut ko par ērtu. Bet, līdzko visi tā sāk darīt, tas pēkšņi vairs nav ērtāk. Ja lielākā daļa brauc uz darbu ar savu auto, veidojas sastrēgumi. Un izrādās, ka velosipēdists, kuru apdzinu pirms diviem krustojumiem, tomēr ātrāk nonāk galamērķī. Turklāt vēl pa ceļam saņēmis endorfīnus un smaida!

Lielākais klupšanas akmens ir ikdiena un neefektīvi paradumi. Laba pilsētplānošana paredzētu, ka viss dzīvei nepieciešamais ir piecu minūšu brauciena jeb 10—20 minūšu gājiena attālumā, taču pieredze rāda, ka mēs tā nedzīvojam. Tie, kas dzīvo ārpus Rīgas, strādā pilsētā, viņu bērni mācās pilsētas skolā, gandrīz katram ģimenes loceklim, kurš sasniedzis 18 gadu vecumu, ir sava mašīna. Tas neiet kopā ar ekonomisku, ekoloģisku un energoefektīvu dzīvesveidu. Situācija būtu maināma ar labāku plānošanu. Meklēt tuvāku skolu vai pārvākties uz kādu ikdienas galamērķiem tuvāku vietu.

Bet, ja kaut kur nevar nokļūt, ejot kājām vai braucot ar velosipēdu, pilsētā pirmajai izvēlei būtu jābūt sabiedriskajam transportam. Jā, Rīgā šajā ziņā ir problēmas, tomēr daudzās situācijās to var izmantot.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu