Cert.lv: Izglītots darbinieks ir labākais prettrieciens kiberuzbrukumiem • IR.lv

Cert.lv: Izglītots darbinieks ir labākais prettrieciens kiberuzbrukumiem

Kampaņas publicitātes attēls no Cert.lv.
Cert.lv

Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcija Latvijā CERT.LV šonedēļ sāk izglītojošo kampaņu “Kiberdrošība darbavietā”. Kampaņas pamatvēstījums ir vienkāršs: aktualizēt drošus interneta lietošanas pamatprincipus ikviena cilvēka darbavietā, vairot sabiedrības izpratni par kiberdrošību un iespējamiem riskiem, kā arī parūpēties par kritiskās domāšanas un uzticības saišu proporcionālu līdzsvaru internetā.

CERT.LV vadītāja Baiba Kaškina skaidro: “Labāka izpratne par savām darbībām interneta vidē ir visdrošākais vairogs pret izsmalcinātiem kiberuzbrukumiem mūsdienās, kad mūsu ikdienas neatņemama sastāvdaļa ir komunikācija viedierīcēs un attālināts darbs. Lai sevi pasargātu no ļaundariem internetā, nav nepieciešams apgūt sarežģītu teoriju vai mācīties programmēšanu augstskolā – mēs katrs varam sevi pasargāt, tāpēc šajā kampaņā eksperti un sabiedrībā populāri cilvēki dalīsies ar ieteikumiem, zināšanām un pieredzi, kā to labāk izdarīt.”

Kampaņas laikā radīti trīs jaunvārdi – “parolīze”, “muļķerēšana” un “spaidonis”, kas izteiksmīgi brīdina par iespējamajām sekām, ja nekādi drošības pasākumi netiek ievēroti. Apkopotā informācija CERT.LV ikmēneša apskatos liecina, ka cilvēki un uzņēmumi ik gadu cieš materiālus zaudējumus, jo, neievērojot drošus paroļu izveides pamatprincipus, paralizē jeb “parolizē” darba vai savu personīgo kibervidi. Līdzīgi katru gadu turpina pieaugt pikšķerēšanas jeb sensitīvas informācijas izvilināšanas mēģinājumi, tāpēc svarīgi ir prast noteikt “muļķerēšanu” un neiekrist izliktajās lamatās.

Interneta lietotāji joprojām uzķeras gan uz klasiskiem, gan arvien radošākiem informācijas izmānīšanas veidiem, – aiz neuzmanības ļaundariem uzdāvinot savu bankas konta informāciju, personas datus un citu sensitīvu saturu. Piemēram, viedierīču lietotāji joprojām atsaucas uz saņemtajām īsziņām tālrunī un spiež uz saitēm, kas nemanāmi aizved uz viltus mājaslapām. Neapdomīgi klikšķinot uz saitēm, attēliem vai pielikumā pievienotiem dokumentiem, ikviens var kļūt par “spaidoni”, radot priekšrocības kibernoziedzniekiem.

Kampaņa ilgs četras nedēļas, uzrunājot sabiedrību ar īpašu video, reklāmas un rakstu palīdzību, kur eksperti skaidros, kā veidot noturīgus un efektīvus kiberdrošības paradumus, kā vislabāk rūpēties par savu iekārtu drošību, kā veidot efektīvas paroles un atcerēties tās. Lai nesaskartos ar “parolīzes” sekām, nekļūtu par “spaidoni” un neciestu no “muļķerēšanas”, kampaņas organizētāji aicina kritiski izvērtēt visu internetā sastopamo informāciju.

Vairāk par kampaņu un tās laikā plānotajām aktivitātēm tīmekļvietnē – www.parolize.lv. Šajā vietnē atradīsiet arī digitālo rokasgrāmatu, kur interaktīvā veidā darba ņēmēji un darba devēji varēs iepazīties ar kiberdrošības pamatlietām, aizpildot testus un pārbaudot savas zināšanas praksē.

Informāciju sagatavoja CERT.LV sabiedrisko attiecību projektu vadītāja Madara Grinvalde.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu