Seši ieteikumi bērnu drošībai, atsākoties mācību gadam • IR.lv

Seši ieteikumi bērnu drošībai, atsākoties mācību gadam

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Kārlis Apalups, drošības portāla “Par drošību!” vadītājs

Vasara strauji tuvojas izskaņai, tāpēc daudzi skolēni un viņu ģimenes sāk gatavoties jaunajam mācību gadam un skolas gaitām. Liela daļa skolu jau ir izziņojušas, kā organizēs mācību procesu, turklāt šogad Covid-19 ierobežojumu dēļ atgriešanās skolas solos būs izaicinošāka nekā iepriekš. Bērni ārpus skolas ir pavadījuši ilgu laiku un, iespējams, ir aizmirsušās daudzas lietas par drošību uz ielām, sabiedriskajā transportā un citās vietās. Tāpēc vecākiem ar saviem bērniem jāpārrunā vairāki būtiski drošības jautājumi.

Savstarpējās saskarsmes jautājumi

Pēc ilgās atrašanās mājās vai baudot vasaras brīvlaiku, pirms došanās skolas gaitās, vecākiem ar saviem bērniem jāpārrunā savstarpējās saskarsmes jautājumi, kuros ietilpst arī pieklājība pret apkārtējiem un runāšana ar svešiniekiem, proti, kad un kādos apstākļos tā ir pieļaujama. Runājot par svešiniekiem, bērnam ir jāmāca, kas ir svešinieki un kāpēc kaimiņš vai garāmejošs zēns arī ir svešinieki. Tikpat būtiski ir palīdzēt bērnam saprast, ka svešinieki mēdz būt dažādi, arī tādi, kuriem var lūgt palīdzību, piemēram, policisti, skolotāji, garāmejoši jaunie vecāki ar atvasēm, veikala pārdevēja u.c. Būtiskākais, lai nepieciešamības gadījumā bērns nekautrētos un nebaidītos lūgt palīdzību. Pārāk mazi bērni, visticamāk, vēl nespēs atšķirt šos svešiniekus, tomēr zināšanu pamati ir jāieliek un bērns jāizglīto.

Pirms doties skolas gaitās, jāatsvaidzina pamatinformācija, ko bērns nepieciešamības gadījumā un ikdienā varēs izmantot. Savas dzīvesvietas adrese, vecāku vārdi un uzvārdi, tālruņu numuri u.tml. Tāpat jāpārrunā ar bērnu, ko drīkst un ko nedrīkst izpaust publiski vai stāstīt svešiem cilvēkiem.

Iesākot katru mācību gadu, skolēna ikdienas maršruts jāpielāgo tā, lai tas būtu pēc iespējas īsāks, drošāks un pietiekami publisks. Lai bērns varētu to viegli iegaumēt un veikt patstāvīgi, vispirms ieteicams šo maršrutu vairākas reizes veikt kopā ar vecākiem, līdz bērns pats ir gatavs vest vecākus šajā maršrutā un ģimene jūtas droši par bērna spējām veikt maršrutu patstāvīgi. Tā kā šogad laiks, kad bērni savu ierasto maršrutu neveica, bijis krietni ilgāks, vecākiem jāpievērš īpaša uzmanība maršruta atsvaidzināšanai un kopīgai tā izstaigāšanai.

Ceļu satiksmes noteikumi un sabiedriskais transports

Skolēna ikdienas maršruts var sastāvēt no brauktuvju šķērsošanas vietām, sabiedriskā transporta izmantošanas, līdz ar to – arī pieturu nosaukumu iegaumēšanas un ceļu satiksmes noteikumu ievērošanas. Vecākiem jāatgādina atvasei ielu šķērsošanas noteikumi, proti, pirms pāriet ielu, jāapstājas un jāpārliecinās, vai nebrauc transports. Tāpat jāatgādina par nepieciešamību ievērot luksoforā degošās gaismas un to nozīmi. Ikvienam, piedaloties ceļu satiksmē, ir jāpārliecinās, vai ir droši uzsākt vai turpināt uzsākto kustību.

Runājot par sabiedrisko transportu, ir jāiemāca viens vai divi maršrutu numuri, ar kuriem bērns nonāks nepieciešamajā galamērķī. Neieteiktu censties iemācīt visus maršrutus un to virzienus, tas var tikai sajaukt bērnam galvu un stresa situācijā viņš transporta izvēlē var pieņemt nepareizu lēmumu.

Agresīvu datorspēļu un multfilmu ietekme

Ņemot vērā, ka bērni ir ļoti uzņēmīgi pret visa veida informāciju, pēc iespējas būtu jāuzmanās, lai bērns izvairītos no ļoti agresīvu programmu, datorspēļu, multfilmu skatīšanās ikdienā. Tas var būt iniciators agresīvai uzvedībai un izraisīt nepamatotas un bīstamas konfliktsituācijas. Tomēr šeit jāpiebilst, ka tas attiecas arī uz ģimenes ietekmi – bērns atdarina to, ko redz citur, un, ja vecāki rādīs sliktu priekšzīmi, bērns viņus vairumā gadījumu atdarinās.

Pašlaik viedierīces, ko izmantojam ikdienā, tiek veidotas tā, lai palīdzētu bērna vecākiem vai aizbildņiem justies drošāk. Ja bērns ir aizkavējies vai nav ieradies noteiktajā vietā un laikā, kā arī neatbild uz zvaniem, šāda viedierīce var parādīt bērna atrašanās vietu un aiztaupīt stresu. Šīs ierīces noteikti nevajadzētu izmantot pārspīlētai kontrolei, bet, lietojot atbildīgi un ar mēru, gan bērnam, gan vecākiem šādas ierīces rada lielāku drošības sajūtu mūsdienu saspringtajā ikdienā. Piemēram, ja bērnam tiek iegādāts telefons, būtu ieteicams tajā uzstādīt, piemēram, Google Family Link, kas ļautu ne tikai pārliecināties par bērna atrašanās vietu, bet arī, kādu saturu viņš lieto.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu