SOS! • IR.lv

SOS!

5
Zīmējums — Ernests Kļaviņš
Natālija Poriete, speciāli Ir

Ceturtdaļmiljards eiro airBaltic glābšanai no bankrota — tik lielu valsts atbalstu Covid-19 krīzē nav saņēmis neviens cits uzņēmums. Kā valsts plāno atgūt šo ieguldījumu?

Ieguldīt milzīgus līdzekļus nacionālajā aviosabiedrībā, dubultojot pamatkapitālu, vai arī ļaut tai nogrimt, radot tālāku negatīvu ietekmi uz valsts ekonomiku — starp šiem diviem ceļiem valdība maijā izvēlējās pirmo, paļaujoties uz airBaltic izstrādāto jauno biznesa plānu Destination 2025 Clean.

Plāns iezīmē ceļa karti, kā airBaltic atgūsies no pandēmijas izraisītajiem 250 miljonu eiro zaudējumiem šajā gadā, ar jūniju pamazām atjaunos darbību un jau 2024. gadā cer pasažieru pārvadāšanas kapacitāti dubultot salīdzinājumā ar pērno gadu. Kompānijas vadītājs Martins Gauss ir pārliecināts — piecu gadu laikā valsts ekonomiskais ieguvums 25 reizes pārsniegs pašreizējo ieguldījumu lidsabiedrības glābšanā.

Kāpēc jāglābj?

Starptautiskās Gaisa transporta asociācijas (IATA) prognozes liecina, ka aviācijas tirgus atveseļošanās no Covid-19 krīzes būs lēna un vissmagāk cietīs tieši aviokompānijas, kuru tirgus ir Eiropā, — to pārvadājumu apjoms kopumā kritīsies par 55%, salīdzinot ar 2019. gadu, bet atgūšanās turpināsies vēl 2021. gadā. Tas ir viens no pamatpieņēmumiem Satiksmes ministrijas sagatavotajā konfidenciālajā ziņojumā, uz kuru balstoties, valdība 7. maijā pieņēma lēmumu par 250 miljonu eiro ieguldījumu airBaltic kapitālā. Šis ziņojums pēc Ir lūguma tika atslepenots (izņemot komercnoslēpumu saturošu informāciju) un atklāj skarbu ainu — bez valsts atbalsta airBaltic atkal nonāktu bankrota priekšā, līdzīgi kā 2011. gadā pēc globālās finanšu krīzes. 

«Bez ieguldījuma pamatkapitālā ar lielu varbūtību prognozējama airBaltic maksātnespēja. Ievērojot, ka airBaltic savieno Eiropas galvenos ekonomiskos centrus ar Baltijas valstīm, airBaltic maksātnespēja radīs neatgriezenisku negatīvu ietekmi uz Latvijas ekonomiku,» teikts ziņojumā.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu