Pingvīns ieniris? • IR.lv

Pingvīns ieniris?

1
Konstantīns Popiks. Ilustrācija — Ernests Kļaviņš
Aivars Ozoliņš

Izmēģinājuma laikā maija sākumā pazudušo bezpilota lidaparātu varētu arī neatrast, pieļauj tā īpašnieks, uzņēmuma UAV Factory vadītājs Konstantīns Popiks

Bezpilota lidaparāta pazušana 2. maijā lika Civilās aviācijas aģentūrai noteikt ierobežojumus Latvijas gaisa telpas izmantošanā, bet tā meklēšanā iesaistīties arī Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem. Tikmēr sociālajos tīklos negadījums izraisīja dīvāna ekspertu un asprāšu daiļrades vētru. Šīs «drona mitoloģijas» amplitūda sniedzas no ģeopolitiski draudīgas — ka tā vadību kāds pārņēmis kādiem ļauniem mērķiem un nez, kas notiks, ja tas aizlidošot uz Krieviju — līdz anekdotiskiem, piemēram, ka 2038. gadā no NASA Marsa stacijas virs Latvijas pamanīts dreifējam apsūnojis gaisa kuģis ar melnā stārķa ligzdu uz jumta.

Lidaparāta īpašniekam, uzņēmuma UAV Factory valdes priekšsēdētājam Konstantīnam Popikam prāts nenesas uz jokošanu. Izbrīvēt laiku sarunai viņam nebija viegli, tomēr 8. maijā pusdeviņos no rīta sazinājāmies Skype. Viņš atturējās atbildēt, kā varēja gadīties, ka lidojuma kontrolieri zaudēja sakarus ar lidaparātu. Izmeklēšanas process «tikai sākas, un diemžēl nevaru komentēt, jo vienkārši nezinu». Taču paskaidroja, kāpēc divas dienas iepriekš bija informējis, ka lidaparāts, kuram degvielas pietika līdz 5. maija vakaram, iespējams, nosēdies Rīgas līcī.

Sākumam gan jāprecizē, ka pazudušais lidaparāts nav «drons», kā tas dēvēts ziņās. Dronu tagad jebkurš varot salikt kopā no veikalā nopērkamām detaļām, bet uzņēmuma ražotie un vairāk nekā 50 valstīs pārdotie augstas klases lidaparāti atrodas šaurā profesionālo bezpilota aparātu segmentā, Popiks skaidro. 2018. gadā uzņēmums noslēdzis līgumu arī ar NBS, un tā ražojumus izmanto, piemēram, Eiropas Jūras drošības aģentūra. Laika gaitā nosaukumi kļuvuši par sinonīmiem, taču būtiska atšķirība ir bezpilota lidaparātu spēja nest visdažādāko, bieži vien ļoti dārgu aprīkojumu un izmantošana profesionālām vajadzībām — gan civilām un pētnieciskām, gan militārām.

Bet pazudušais principiāli atšķiroties arī no šiem uzņēmuma ražotajiem «klasiska tipa lidaparātiem». 5,5 metrus platais, 3,5 metrus garais un 25 kilogramus smagais aparāts gan izskatoties kā «parastais», taču esot «kombinētā lidaparāta» eksperimentāls prototips — paceļas un nolaižas vertikāli kā helikopters, un tā esot «pilnīgi atsevišķa lidaparātu klase». Tam pat neesot bijis iedots savs vārds, taču «masveidā pārdotā» modeļa nosaukums ir Pingvīns, tāpēc arī šo uzņēmuma iekšienē pagaidām dēvējuši par «ilgi lidojošu Pingvīnu».

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu