Netiķete arī krīzē jeb «Es tev parādīšu skrīnšotu» • IR.lv

Netiķete arī krīzē jeb «Es tev parādīšu skrīnšotu»

Autore Marianna Zvaigzne darbojas Printful komandā kopš 2016. gada. Viņa ir studējusi valodas, un šī kaislība tagad pārtapusi karjerā, jo Marianna uzņēmumā pārrauga e-komercijas tekstu radīšanu atbilstoši zīmola vērtībām. «Mani interesē, kāda ir nākotne e-komercijas terminoloģijai latviešu valodā. Mans profesionālais izaicinājums ir atrast veidu, kā runāt par šo nozari vienkārši, nepārprotami un latviski,» viņa saka par sevi. Foto — Edmunds Brencis
Marianna Zvaigzne, uzņēmuma Printful satura redaktore un mārketinga speciāliste

Neveikli komunicējot internetā, riskēju sabojāt priekšstatu ne tikai par sevi, bet arī par kolēģiem un uzņēmumu

Netiķete ir skanīgs apzīmējums interneta etiķetei, taču uzskatu, ka «net-» drīz varētu tikt atmests. Apstākļu spiesti, mēs tagad mācāmies, kā saglabāt cilvēcību virtuālā kontaktā, tāpēc netiķete nu jau aizņem nenoliedzamu «etiķetes parastās» daļu.

Netiķetes likumi pastāv, lai atgādinātu par digitālā un reālā ciešo saikni un pasargātu interneta lietotājus no «reālās dzīves» bojāšanas, pieļaujot «digitālas kļūdas». Par netiķeti īpaši jāpiedomā, kad publiski pārstāvam ne tikai sevi, bet reprezentējam kādu citu.

Strādājot ar cilvēkiem, es esmu «Marianna», taču vienlaikus pārstāvu tēlus — «Marianna, tekstu autore un tulkotāja» un «Marianna, Printful zīmola valodas speciāliste». Neveikli komunicējot internetā, riskēju sabojāt priekšstatu ne tikai par «Mariannu», bet arī par valodas speciālistiem un Printful. Pieļaujot kļūdas internetā, tās diemžēl jau sen nepaliek tikai tur — vai man jāatgādina cik bieži e-pasts, reklāma, blogs vai ieraksts sociālajos tīklos kļūst par sarunas tematu vai ekrānuzņēmumu grupas čatā?

Latviešu valodā lietišķo e-pasta u. c. ziņu veidošanā valda zināma brīvība. Ziņas kanāls, veids un valoda pakārtojas cits citam un mainās atkarībā no adresāta. Lai virtuālā komunikācijā atstātu labu iespaidu, saglabājot draudzīgu distanci, jāizvēlas, kurš no trim ziņas elementiem būs «draudzīgais» jeb neformālākais. Piemēram, uzrunāt nepazīstamu cilvēku Messenger vai WhatsApp ir pieņemami, tikai jāsaprot, ka ar šo kanāla izvēli «neformalitātes» kvota beidzas. Ziņu «draudzīgajā kanālā» būtu vēlams veidot kā īsu vēstuli ar uzrunu, dažām rindkopām un atvadu frāzi. Valodai jābūt mērķtiecīgai, skaidrai un gramatiski pareizai.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu