Ceļā uz viedajām stāvvietām • IR.lv

Ceļā uz viedajām stāvvietām

Divu gadu laikā Rūdolfs (22) izveidojis septiņu cilvēku komandu, kurā viņš ir pats jaunākais. Tehnoloģiju izstādē ārzemēs «Bosch pārstāvji mani uztvēra kā vienkāršu studentu, kuru interesē dažādi tehniskie risinājumi». Foto — Edmunds Brencis
Gunita Nagle

Daudzi no mums ir šķendējušies, cik grūti atrast brīvu autostāvvietu, bet Latvijas Universitātes students Rūdolfs Gedra ar pieredzējušu speciālistu komandu jau radījis risinājumu — viedos stāvvietu sensorus

Nevis vienu, bet neskaitāmas reizes katrs no mums, metot jau kuro loku ap kvartālu brīvas autostāvvietas meklējumos, ir sapņojis — kaut navigācijas sistēma spētu parādīt vienīgo brīvo vietiņu! Tādu brīnumu gribētu vismaz 90% autobraucēju, secinājusi amerikāņu kompānija Inrix, kas izstrādā dažādus risinājumus sastrēgumu samazināšanai.

Daudzi lieli tehnoloģiju uzņēmumi ir vislabākā risinājuma meklējumos, jo visām līdz šim izgudrotajām sistēmām ir kādi trūkumi: GPS var būt neprecīza, videokameras tver ierobežotu laukumu, radaru sensori neder āra stāvvietām. Rūdolfs Gedra 20 gadu vecumā sāka strādāt pie viedā stāvvietu sensora Parkdroid un panācis, ka divu gadu laikā šo sensoru testa režīmā lieto jau vairāk nekā desmit valstīs. Kā tas notika, un kāpēc Rūdolfs vēl nesteidzas ražot sensorus lielos apjomos?

Stāvvietas meklējumos

«Kad pirms trim gadiem ieguvu autovadītāja tiesības, braukāju pa Rīgu un nevarēju atrast vietu, kur nolikt mašīnu,» stāsta Rūdolfs, jautāts, kā viņam radās ideja par sensoriem. Jau sen domājis — kāda nelietderīga laika un degvielas tērēšana! Cik daudz kaitīgo izmešu, gāzējot pa pilsētu! «Ja piektdienas vakarā iebrauc lielveikala stāvvietā, vismaz 10—15 minūtes paiet, riņķojot pa to. Ja es būtu lielveikala pārvaldnieks, domātu, kā panākt, lai cilvēki šīs minūtes pavada iepērkoties.»

Līdzīgi ir domājuši daudzi. Amerikāņu tehnoloģiju uzņēmums Inrix 2017. gadā secināja, ka 63% autovadītāju ir piedzīvojuši situāciju, kurā brīvas stāvvietas trūkuma dēļ ir mainījuši galamērķi. Kompānija aplēsusi — apmēram trešdaļu satiksmes veido nevis mašīnas, kas brauc no punkta A uz punktu B, bet gan tās, kuru vadītāji nevar atrast vietu, lai apstātos. «Domāju, ka tā ir tipiska situācija lielpilsētām, un Rīga ir to vidū,» saka Rūdolfs. Inrix aprēķinājis, ka katrs autovadītājs gada laikā apmēram 40—55 stundas patērē tikai brīvas stāvvietas meklējumos.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu