Skolotāji meklē iespējas mācības nodrošināt attālināti • IR.lv

Skolotāji meklē iespējas mācības nodrošināt attālināti

3
Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Evija Celma, IT izglītības fonda Start(it) izpilddirektore

Pašlaik skolotāji pastiprināti interesējas par iespējām mācības skolēniem nodrošināt attālināti. Skolotāji vēlas saņemt ieteikumus, lai tehniski varētu nodrošināt mācību procesu, ir arī pieprasījums pēc mācību materiāliem. Tāpat aizvien vairāk cilvēku vēlas apgūt kursus internetā, lai pilnveidotu savas prasmes un nepazaudētu konkurētspēju darba tirgū.

Dažādu kursu un mācību digitālais materiālu daudzums un tehnoloģiju pieejamība patlaban ļauj sekmīgi nodrošināt mācību procesu attālināti, cilvēkiem ir arī iespējas papildināt zināšanas darbam ar tehnoloģijām, lai laiku, kad samazinās ekonomiskā aktivitāte un dažādu projektu realizācija, izmantotu lietderīgi. IT uzņēmuma Accenture pētījumā secināts, ka digitalizācijas laikmetā vislabākos rezultātus ir iespējams panākt, cilvēkam strādājot kopā ar tehnoloģijām, tāpēc svarīgi ikvienam attīstīt nepieciešamās iemaņas.

Ieradumi un prioritātes būs jāpārskata, jo attālinātais mācību process nesniedz iespēju visus mācību priekšmetus vai kursus apgūt klātienē un līdzšinējā veidā. Tāpēc pašlaik vissvarīgāk ir laiku veltīt prasmēm, kas skolēniem būs nepieciešamas nākotnē.

Vairākus gadus IT Izglītības fonds Start(IT) ir strādājis pie tā, lai Latvijas skolās tiktu mācītas datorprasmes un programmēšana, bet tikpat liela nozīme ir citiem mācību priekšmetiem, tādiem kā ķīmija, bioloģija, matemātika, angļu valoda, inovatīvās un kritiskās domāšanas mācību priekšmetiem.  Tāpēc Start(IT) iesaka skolēniem izmantot platformas startit.lv un khanacademy.org (materiāli angļu valodā), kur mācību saturs ir pieejams bez maksas.

Skolās ir nepieciešams plāns mācību procesa organizēšanai, pie kā skolas ar atbildīgajām valsts iestādēm pašlaik strādā. Labs ieteikums ir ņemt vērā citu valstu pieredzi. Skolām būtu jāpiedāvā dažādi tehnoloģiskie risinājumi, vienlaikus ļaujot tām izvēlēties dažādas iespējas. Piemēram, tiešraižu video konferencēm ir vismaz četri bezmaksas risinājumi: Google Hangouts Meet, Zoom, YouTube, Microsoft Teams. Iespējas ierakstīt savu datorekrānu un pēc tam dalīties ar video ļauj tādas vietnes kā Loom, Screencastify, Screencast-O-Matic un Zoom, bet kā mācību procesa prāvaldības sistēmas var izmantot Moodle, Canvas, Google ClassroomMicrosoft Teams, Facebook grupa, Slack un Seesaw. Iespējams, daļa skolotāju jau izmanto dažādus rīkus, tomēr ne visiem pedagogiem ir attiecīgās zināšanas, tāpēc ir īstais laiks zinošākiem kolēģiem dalīties ar informāciju un informēt citus pedagogus. Skolotājiem, kas angļu valodu labi nepārzina, Google translate, hugo.lv un citas vietnes piedāvā tulkojumus latviešu valodā.

Digitālā veidā ir pieejams mācību saturs gan latviešu, gan angļu valodā. Start(IT) mācību materiāli informātikas un datorikas skolotājiem ir labi zināmi. Iespējams, mazāk zināmas ir video lekcijas, kas var palīdzēt darbā ar vidusskolēniem, piemēram, lai viņi iemācītos izstrādāt pirmo mājas lapu (www.startit.lv un YouTube kanālā). Pašlaik vispopulārākie kursi startit.lv vietnē ir ievads programmēšanā, mājas lapas izveide, ievads robotikā un drošas datortehnikas lietošanā.

Savukārt mazāk zināms pašmācības rīks angļu valodā, kuram reģistrēties bez maksas var skolēni, skolotāji, kā arī vecāki, ir Khan Academy. Tajā pieejams saturs no 1. līdz 12. klasei ir tādiem mācību priekšmetiem kā matemātika, programmēšana, fizika, ķīmija, bioloģija, ekonomika. Pašlaik Start(IT) izvērtē platformas satura tulkošanas iespējas latviešu valodā, kas ir jau tulkots dažādās valodās, ieskaitot krievu valodu. Start(IT) rekomendē attiecīgās platformas saturu un tās pielietošanu mācību procesā.

Citu valstu pieredze rāda, ka ir jābūt balansam starp sinhrono un asinhrono mācību procesu, jo īpaši tāpēc, ka ir jāizvērtē tehnoloģiju pieejamība katrā ģimenē. Sinhronās mācīšanās laikā visi skolēni mācās vienlaikus ar video konferenču, čatu, tiešraižu palīdzību. Ieguvumi ir vairāki – komunikācija notiek tiešsaistē, tā ir iekļaujoša un efektīva, kas uzreiz ļauj sniegt atgriezenisko saiti un sniedz iespēju atbildēt uz jautājumiem. Asinhronā mācīšanās ļauj skolēniem mācīties dažādos laikos, tiek izmantota komunikācija e-pastā, ekrānu un video ieraksti un blogi. Šajā gadījumā komunikācija nenotiek uzreiz visiem kopā. Iespējams, šī metode ir daudz ērtāka un elastīgāka, kā arī tā ļauj skolēniem apgūt mācību vielu viņiem piemērotā ātrumā un laikā.

Tāpēc ir jāatrod pareizais balanss gan saturam, ko var apgūt, sēžot pie datora, gan saturam, ko var apgūt, lasot mājās grāmatas vai spēlējot galda spēles. Vienlaikus nevajag aizmirst par fiziskajām aktivitātēm un galvas izvēdināšanu gan skolēniem, gan skolotājiem.

IT Izglītības fonda projekts Start(IT) ir sociāls izglītības projekts ar mērķi palielināt Latvijas skolēnu skaitu, kuri padziļināti apgūst IT prasmes. Start(IT) bez maksas piedāvā apgūt datoriku un programmēšanas pamatus portālā www.startit.lv.

Komentāri (3)

Kārlis Jirgensons 23.03.2020. 15.19

0
0
Atbildēt

0

Gsmits1341 19.03.2020. 12.59

Sveiki,
Jau trīs gadus nodarbojos ar video apmācību veidošanu un ražošanu. Divus gadus sadarbībā ar Baltijas datoru akadēmiju pasniedzu, kursu komandu vadībā, attālinātām un izkliedētām komandām.
Šobrīd sadarbībā ar vienu no vadošajām Latvijas IT kompānijām intensīvi strādājam pie video apmācību kursiem latviešu valodā Microsoft Office 365 lietotājiem. Tajā skaitā tādām tēmām kā Modernā darba vieta, mobilais darbinieks, Microsoft Teams, Microsoft OneDrive, Outlook mobile utt. Šīs it komerciālās mākoņtehnoloģijas, kuras 80% Latvijas skolotāju jau ir pieejamas un teicami atbalsta attālināto lekciju pasniegšanu. Audzēkņiem šīs tehnoloģijas ir par brīvu gadījumā ja skolas skolotājiem tās ir iegādātas.
Pēdējais projekts ir sadarbībā ar Vācijas uzņēmumu, kur veidojām kursu par “Modernās darba vietas” (Darbs no jebkuras vietas) ieviešanas metodoloģiju transformējot uzņēmuma darba kultūru.
Kopīgi ar izglītības ministriju varu sagatavot apmācību kursu skolotājiem, kā pasnieg stundas attālināti un skolniekiem kā pieslēgties un mācīties virtuālu lekciju. Stundu materiālus var ierakstīt un skatīties vēlāk ,kā arī izmantot citu skolu skolnieki. Tādējādi stundu lekciju sagatavošanu sadalot starp daudziem skolotājiem.
Labi pārzinu nepieciešamās tehnoloģijas, pasaulē piemērotos risinājumus un tehnoloģisko nodrošinājumu kvalitatīvu attālināto lekciju pasniegšanai. Aptuveni 90% no nepieciešamā katram mūsdienīgam skolotājam jau ir. Svarīgas ir prasmes tās izmantot.
Ja ir interese, ar prieku palīdzēšu gan ar redzējumu gan praktisku kursu veidošanu.
Virtuālajā sapulcē varu sniegt detalizētu informāciju interesentiem.
Kontakta informāciju meklējiet uzņēmuma mājas lapā http://WWW.tcrastrs.lv

0
0
Atbildēt

0

Irina Lucina 18.03.2020. 22.54

Mana pieredze:

Google Hangout Meet ir tiešām labs rīks, kas ļauj pievienoties vienlaicīgi daudz klausītājiem. Viss strādā ātri, perfekti.
Bet …
Google Hangout Meet onlaina tikšanās organizēt var tikai tās skolas, kuriem ir G Suite for Education. Savukārt, lai piereģistrēties šajā servisā skolai ir nepieciešams domēns. Ne visam skolām tās ir.
Un pašas beigās, jā viss izdodas, tad var piereģistrēt tikai 10 skolotājus.
Tad seko ilgas runāšanas ar Google atbalsta dienestu un solījums 2 nedēļu laikā izskatīt jautājumu par lietotāju skaita palielināšanu.

0
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu