Milži negrib maksāt • IR.lv

Milži negrib maksāt

Pauls Raudseps

Iecere aplikt ar digitālo nodokli internetā gūto peļņu izsauc asus strīdus

Viņi šeit ir, bet vienlaikus viņu šeit nav. Facebook, Google, eBay un citas lielās interneta platformas un lietotnes darbojas visā pasaulē un visā pasaulē arī gūst ienākumus. Ja tās būtu tradicionālas kompānijas, kuras ražo preces rūpnīcās vai pārdod veikalos, par Argentīnā, Malaizijā vai Latvijā gūto peļņu tās arī turpat maksātu nodokļus.

Taču šie jaunie, ārkārtīgi rentablie uzņēmumi (Facebook peļņa 2019. gada pēdējā ceturksnī bija gandrīz astoņi miljardi dolāru, bet Google īpašniekam Alphabet 2019. gada trešajā ceturksnī peļņa bija septiņi miljardi dolāru) darbojas virtuālajā vidē un maksā nodokļus tur, kur tie reģistrēti. Gandrīz vienmēr tās ir valstis ar ļoti zemiem uzņēmumu ienākuma nodokļiem, savukārt pārējās valstis paliek ar garu degunu.

Jo lielāki kļūst šie interneta milži, jo vairāk naudas iet garām daudzu valstu kasēm. Šo starptautisko korporāciju pakalpojumi arī konkurē ar vietējiem uzņēmējiem. Latvijā vissmagāk tas skar medijus, kuriem tiek atņemts viens no galvenajiem ienākumu avotiem. Pēc Latvijas Reklāmas asociācijas aprēķiniem, 2018. gadā Latvijas uzņēmumu reklāmas ienākumi bija ap 85 miljoniem eiro, tikai nedaudz vairāk, nekā šeit ieņēma Google, Facebook, Spotify un Netflix, savukārt 2019. gadā šo kompāniju ienākumi varētu jau būt ap 125 miljoniem eiro un būtiski pārsniegt Latvijas uzņēmēju guvumu, kas turklāt stagnē. Taču interneta uzņēmumi konkurē ne tikai ar medijiem un citiem reklāmu izvietotājiem. Amazon, Alibaba, eBay un citi interneta tirgotāji rada aizvien lielāku spiedienu uz mazumtirgotājiem, Airbnb un Booking.com — uz tūrisma firmām un viesnīcām.

Konkurence ir laba lieta, taču tai jābūt godīgai, un, kā norāda eirokomisārs Valdis Dombrovskis, efektīvā nodokļu likme, kuru maksā digitālie uzņēmumi, veido tikai aptuveni vienu trešo daļu no tā nodokļu apmēra, kuru maksā tradicionālie uzņēmumi. «Jo digitālās ekonomikas īpatsvars kļūst lielāks, jo lielāka šī problēma kļūst gan no nodokļu ieņēmumu, gan godīgas konkurences viedokļa.»

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu