Vilciens kavē • IR.lv

Vilciens kavē

Nellija Ločmele

Vai 2025. gadā tiešām izdosies pabeigt dzelzceļa Rail Baltica izbūvi, ja līdz šim nekas nav izdarīts laikā, bet izmaksas tikai kāpj? Beidzot ir pienācis laiks «realitātes sajūtai», secina Valsts kontrole (VK), kas ceturtdien publiskotajā revīzijas ziņojumā norāda uz trūkumiem Satiksmes ministrijas un projekta īstenotāja Eiropas Dzelzceļa līnijas līdzšinējā darbā.

Fakti ir skarbi — no piecos gados paredzētā RB finansējuma izlietoti tikai 24%, un lielākajā daļā projekta aktivitāšu Latvijā ir kavējumi no viena līdz četriem gadiem.

Piemēram, nekustamo īpašumo atsavināšana bija jānoslēdz pērn decembrī, bet līdz šim nav atsavināts neviens īpašums, un termiņš pārcelts uz 2022. gada beigām. Latvijā dzelzceļa līnija skars vismaz 1623 īpašumus, tajā skaitā 1179 privātos, un atsavināšana varētu izmaksāt 50 miljonus eiro.

Būvdarbi, kam līdz šā gada beigām jau vajadzētu noslēgties gan Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā, gan savienojumā ar lidostu, šogad tikai sāksies. Jaunais pabeigšanas termiņš lidostas savienojumam ir 2022., Centrālajai stacijai — 2024. gada beigas. Turklāt izmaksas strauji kāpj. 2015. gadā parakstītajā finansēšanas līgumā Centrālās stacijas mezgla projektēšanai un būvdarbiem bija plānoti 227,7 miljoni eiro, bet faktiski pielīgtā summa tagad ir jau 430,5 miljoni.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu