Izstāstīt visu • IR.lv

Izstāstīt visu

1
Anda Buševica, Latvijas Radio žurnāliste

Katalāņu rakstnieka Žaumes Kabrē romāns Es atzīstos — cilvēkiem ar nesamaitātu laika izjūtu

Romāns ir lasīšanas prieks 900 lappušu maratonā. Reizēm uzskatām, ka daudz zinām par katalāņiem — tautu, kurai piederīgi ap 11 miljoniem cilvēku, kuri dzīvo gan Katalonijā Spānijā, gan Andorā, Itālijā, Francijā. Un mums paveicies ar Leona Brieža atdzejojumiem no katalāņu valodas, ar gandrīz neticamo stāstu par Raiņa un Mārtiņa Brauna Saule, Pērkons, Daugava iesakņošanos katalāņu neatkarības cīņās. Tad nu laiks iepazīt Žaumi Kabrē, 1947. gadā Barselonā dzimušo rakstnieku, kas ir  viens no visvairāk tulkotajiem katalāņu šolaiku rakstniekiem. Lasījis lekcijas augstskolās, pazīstams kā televīzijas seriālu, filmu scenāriju autors. Es atzīstos ir Kabrē nesenākais romāns, iznācis 2011. gadā un tiek uzskatīts par nozīmīgāko rakstnieka darbu. Iespējams, arī tāpēc, ka tajā koncentrēta visa Eiropas 20. gadsimta vēsture. 

«Es atzīstos» — jo confesso — latviski iztulkots varbūt raisa gluži citas asociācijas, taču kārtīgs katolis šajā frāzē atpazīs grēksūdzes sākuma nemainīgo formulu. Grāmatas centrā ir profesors Adria Ardevuls, kurš stāsta savu dzīvi. Kad mēģinām izstāstīt par sevi, fakti visbiežāk tiek sarindoti kādā noteiktā izlasē: atšķirīgu CV rādām darba devējam, citu, kad vēlamies izstāstīt bērnības atmiņas vai dalīties jūtu pieredzē ar tuviem draugiem. Profesors Ardevuls pēc labākās sirdsapziņas mēģina izstāstīt visu, pilnīgi visu, un te nav iedalījuma svarīgajā un mazsvarīgajā, personīgi piedzīvotajā vai grāmatā izlasītajā. 

Adria Ardevuls bērnībā baudījis labu izglītību jezuītu skolā, apguvis senās un mirušās valodas, un katra no tām ir saistīta ar veselas tautas vēsturi, valodā kodētām formulām, katra šajā romānā atver kādas durvis. Ardevuls ir uzaudzis, senu lietu ieskauts, viņa tēvs ir antīku lietu tirgotājs. Antikvāra priekšmeta unikalitāti nosaka tā stāsts, katrs no vērtīgajiem priekšmetiem ir lietiska liecība par kāda laikmeta paražām, vērtību sistēmu. Jo priekšmets vērtīgāks, jo koncentrētāk tajā ietilpināta kultūrpieredze, piemēram, japāņu karotājas duncis, paredzēts goda pašnāvības izpildei. Brīdī, kad Ardevuls pieskaras unikālai vijolei, viņa dzīve savijas ar vijoles meistara, glabātāju, pircēju un pārdevēju likteņiem, tātad — ar Otrā pasaules kara notikumiem, ebreju holokaustu, denunciācijām Franko režīma Spānijā. Viena cilvēka pieredze, grēksūdze ir nesaraujami savijusies ar visiem šiem likteņiem, cilvēces uzkrātajām zināšanām, ar mūzikas ģēniju, ļaunuma galējību. Un šāda daudzbalsība, manuprāt, 20. gadsimta beigu un 21. gadsimta cilvēkam ir ļoti saprotama. Cilvēka dzīvi vienlīdz spilgti var ietekmēt bērnības atmiņas, paša pieredzētais, visas nācijas vēstures notikumu pieredze, skolā apgūtais un moderno viedierīču ekrānos redzētais. Tikt līdz saknei, atpakaļskatā ieraudzīt, kas šajā stāstu labirintā patiesi veidojis tavu dzīvi, — grēksūdzes formula romāna nosaukumā tikai paskaidro šo atbildību būt dedzīgi patiesam kā lielāka priekšā. 

Anotācijā romāns nodēvēts arī par mīlestības vēstuli: 60 gadus vecais profesors Ardevuls šo visu stāsta savai mirušajai sievai Sārai. Proti, šī nav bezkaislīga savas dzīves dokumentēšana, bet mēģinājums iedegt arī klausītājā izdzīvotās jūtas, saņemt piedošanu par noklusētajiem vai neiespēti izstāstītiem noslēpumiem. Taču ir vēl kāda atslēga, ar ko slēgt šo stāstu. Viena no līnijām, kas satur kopā romāna daudzdimensionālo visumu, ir stāsts par kādu retu, ārkārtīgi vērtīgu vijoli, kas nonāk profesora rokās. Līdz ar to romāna struktūrā var meklēt arī muzikāla skaņdarba likumības, vismaz Bārbala Simsone savā recenzijā KDi uzstāj, ka tā ir fūga — skaņdarbs, kurā dominē muzikālas tēmas un tās imitāciju daudzbalsīgie atkārtojumi. Ritmu, atkārtojumu un muzikalitāti tekstā sagaršoju pilnīgi noteikti, un šis ir īstais brīdis uzteikt tulkotājas Daces Meieres darbu, kura spējusi patiesi talantīgi, respektējot nemitīgo skatpunkta maiņu, lēcienus pāri gadsimtiem, to visu atveidot latviski. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu