Grāmatnīcas ar baudu • IR.lv

Grāmatnīcas ar baudu

Džeimss Dounts vadās no pieņēmuma, ka grāmatveikala vienīgā pastāvēšanas jēga ir bagātīgā pieredze, ko tas var sniegt pretstatā ātrajam interneta pirkumam. Foto — The New York Times
Deivids Sīgals, © The New York Times News Service

Atdzīvinājis lielu grāmatnīcu ķēdi Waterstones Lielbritānijā, anglis Džeimss Dounts ķēries pie vēl lielāka izaicinājuma — no biznesa nāves paglābt nīkuļojošo amerikāņu milzi Barnes & Noble. Vai tas vispār ir iespējams? Vai tradicionālām grāmatnīcām ir cerības izdzīvot e-komercijas laikmetā?

Džeimss Dounts reiz vairāku nedēļu garumā spraigi strīdējās par grāmatveikala plauktu labāko sašķiebuma leņķi. Viņa oponents citādi draudzīgajās ēdienreizēs Londonas labākajos restorānos bija itāļu dizainers, kurš apgalvoja, ka plauktu slīpumam jābūt četriem grādiem.

Nē, iebilda Dounts. Jābūt trijiem grādiem. Jā, četru grādu leņķī grāmatas vākiem tiks mazliet vairāk gaismas un uzmanības, sevišķi plauktos zem acu līmeņa. Taču grāmatas muguriņa tad sāks mazlietiņ liekties.

«Viņam galvenais bija izskats. Man — grāmatas stāvoklis,» Dounts saka ar platu smaidu, kas apliecina — viņš labi zina, cik jokains bija šis strīds. «Tā kā tie ir mani veikali, es paliku pie trim grādiem.»

Dounts runā par Waterstones — Lielbritānijas lielāko grāmatveikalu ķēdi, kuru viņš sāka vadīt 2011. gadā, kad tā bija bankrota priekšā. Dounts, kluss 55 gadus vecs vīrietis ar šķelmīgu smaidu un dzelzs gribu, izvilka Waterstones ārā no atvara, pārskatīdams ikvienu uzņēmuma darbības aspektu, no sīkajiem (minētajiem plauktiem) līdz lielajiem (biznesa modelim).

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu