Līva Paula Paleja, īpaša studente • IR.lv

Līva Paula Paleja, īpaša studente

Mans ceļš ir mana brīvība un mans pienākums — šī atziņa kļuvusi par Līvas (20) moto, šoruden sākot studijas Latvijas Kultūras akadēmijā. Studijas Līva savieno ar mācībām mūzikas vidusskolā un nākotnē cer kļūt par mūzikas skolotāju neredzīgiem bērniem kā viņa pati. Foto — Ieva Salmane
Alise Zita Zeidaka

Kad satieku Līvu augstskolas gaitenī, viņa atzīst, ka ir mazliet satraukusies. Taču ne par mūsu sarunu. Pēc tās Līvai jāpagūst uz saksofona spēles stundu Pāvula Jurjāna mūzikas vidusskolā,  un viņa ir noraizējusies, ka šonedēļ nav sanācis pietiekami vingrināties mājās.

Līva ir pirmā neredzīgā skolniece Latvijā, kas absolvējusi parasto vidusskolu. Tagad viņa sākusi Latvijas un Spānijas starpkultūru sakaru studijas Kultūras akadēmijā. Lai gan Līva nav vienīgā augstskolu studente ar redzes invaliditāti, Latvijā tas tomēr vēl arvien ir liels retums. Līva atzīst — šīs studijas ir milzīgs izaicinājums gan pasniedzējiem, gan viņai pašai, it sevišķi tāpēc, ka nolēmusi turpmāk mācīties bez asistenta palīdzības. «Kaut arī vairāki pasniedzēji vēl nav sapratuši, kā pielāgot studiju saturu, jūtos te jau kā otrajās mājās,» apmierināta ir Līva.

Kāpēc tieši Spānijas studijas? Līvas pasauli veido skaņas, un spāņu valodas skanējums viņai jau sen ir paticis. Turklāt viņa cer, ka šīs studijas palīdzēs iemācīties labāk komunicēt ar cilvēkiem, bet tas noderēs, tiecoties uz lielo mērķi — profesionālu karjeru mūzikā. Tā ir Līvas kaislība jau no četru gadu vecuma, kad viņa sākusi spēlēt pirmās pašradītās melodijas ar elektriskajām klavierītēm. Līvai ir absolūtā dzirde, viņa spēlē četrus mūzikas instrumentus  — saksofonu, klavieres, flautu un ģitāru — un ikdienā bauda visdažādāko žanru mūziku, sākot no roka un metāla līdz klasiskajai. Sevišķi iecienīta ir pašmāju grupa The Sound Poets.

Nesen Līvai bija iespēja desmit dienas Anglijā dzīvot neredzīgas mūzikas skolotājas ģimenē un mācīties mūziku pavisam citādi nekā līdz šim. Šī pieredze viņu iedvesmojusi kļūt par mūzikas skolotāju īpašiem bērniem. Diemžēl Latvijā būt neredzīgam mūziķim ir sarežģīti, notis braila pierakstā ir grūti pieejamas, lielākoties melodijas jāmācās pēc dzirdes. Līva vēlas radīt tādu mūzikas pasniegšanas programmu bērniem, kurā būtu spēcīga atgriezeniskā saite starp pasniedzēju un skolēnu — skolotāja vadīts mācību process mītos ar kopēju praktizēšanos un improvizēšanu, izmantojot arī dažādas palīgtehnoloģiju sniegtās iespējas.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu