Komunikācija veido 50% no sapņu biznesa • IR.lv

Komunikācija veido 50% no sapņu biznesa

Ilustratīvs foto: Lita Krone, LETA
Daina Einberga

Informācijas sabiedrības laikmetā komunikācijai ir īpaši nozīmīga loma. Bieži vien tieši tas, kā mēs pasniedzam informāciju, atstāj vislielāko iespaidu uz rezultātu – gan mūsu individuālajos sasniegumos, gan uzņēmuma vai projekta attīstībā. Komunikācijas nozīmi uzņēmuma attīstībā nevajag novērtēt par zemu. Bieži vien daudzas labas biznesa idejas un projektus neizdodas īstenot tieši neprasmīgas komunikācijas dēļ.

Komunicēt atšķirīgi vai pārkliegt pūli

Ar ideju un tirgus izpēti vien nepietiek. Visi labi zina, ka sava sapņu auguma iegūšanai nepietiek vien ar pamācošu video skatīšanos Youtube, ir nepieciešami treniņi, sabalansēta un pārdomāta diēta. Tieši tāpat ir arī ar sapņu biznesa izveidi – visa pamatā ir laba un pārdomāta ideja kopā ar tirgus izpēti, aprēķiniem un citiem plāniem, tomēr 50% no izdošanās veido tieši komunikācija. Sekmīgs rezultāts atkarīgs no tā, kā spēsim pasniegt savu ideju, lai piesaistītu investorus, sadarbības partnerus, klientus u.tml.

Komunikācijas prasmes ir svarīgas ne tikai komunikācijas nozares cilvēkiem, vienlīdz svarīgas tās ir arī pedagogiem, jauniešiem un uzņēmējiem, kuriem jāprezentē ne tikai sevi, bet arī savu ideju. Mēs dzīvojam informācijas sabiedrībā, peldam milzīgā informācijas jūrā, un ikvienam uzņēmējam ir jāuzdod jautājums – kā komunicēt, lai mani sadzirdētu? Lielā pūlī ir divas iespējas – mēģināt pārkliegt citus vai pasniegt sevi īpaši un atšķirīgi. Jāņem vērā, ka globālajā tirgū uzņēmumi darbojas kopā ar starptautiskām kompānijām, kam ir vairāku desmitu gadu pieredze un milzīgs finansējums, tāpēc tās pārkliegt ne vienmēr būs iespējams. Daudzi mazie uzņēmumi neturpina darbību, jo ar pūļa pārkliegšanas stratēģiju cieš neveiksmi. Tātad jāizvēlas otrais variants – komunicēt īpaši, atšķirīgi, izceļot sevi no pūļa, un tas jādara efektīvi.

Arī sociālie mediji ir jāmācās

Sociālo mediju uzvaras gājiens komunikācijas jomā vienlaikus atvieglo un apgrūtina komunikāciju. No vienas puses – sasniegt potenciālo mērķauditoriju kļūst vieglāk, ātrāk un lētāk, no otras puses – šie instrumenti ir pieejami visiem. Sociālie mediji var būt lielisks uzņēmuma komunikācijas rīks pie nosacījuma, ja tie tiek lietoti ar izpratni un zināšanām. Tāpēc, lai cik neparasti tas neizklausītos, arī komunikācija sociālajos tīklos ir jāmācās.

Tas, ka kāds ikdienā pavada daudz laika Facebook vai bieži publicē bildes Instagram, automātiski nenozīmē veiksmīgas pārdošanas un idejas attīstīšanas iespējas. Tie ir instrumenti, kuros apvienoti visdažādākie algoritmi. Lai gan sākotnēji sociālie tīkli un to piedāvātās iespējas var šķist sarežģīta joma, līdz ar pirmo izpratni viss šķitīs daudz vienkāršāk.

Nav rezultātu bez mērīšanas

Veidojot komunikāciju sociālajos medijos, ikvienam uzņēmējam der atcerēties, ka svarīgi ir ne tikai pārdot ideju, bet arī izvērtēt dažādu aktivitāšu rezultātus – gan veiksmīgo, gan ne tik veiksmīgo, salīdzinot tos ar prognozēto u.tml. Tas palīdzēs izvairīties no kļūdām nākotnē, aizvien uzlabojot komunikāciju. Tie, kas to nedara, jau no sākuma ir zaudētājos.

Labam pārdevējam neiztikt bez komunikācijas prasmēm. Patiesībā profesionālas komunikācijas rezultāts ir pārdot idejas, preces vai pakalpojumus tā, lai, raugoties no malas, nebūtu saprotams, ka mērķis ir pārdošana. Tā kā uzņēmuma idejas pārdos ne vien pārdevēji, bet arī pats uzņēmuma vadītājs, biroja administrators, ārējo sakaru nodaļa utt., tad arī viņiem ir vajadzīgas komunikācijas prasmes.

Risinājums ir pielāgošanās

Neļaujiet, lai neveiksmīga komunikācija kļūtu par klupšanas akmeni jūsu ideju un uzņēmējdarbības attīstībai. Pilnveidojot savas prasmes, varēs pielāgoties dažādām auditorijām un veiksmīgāk izklāstīt savu ideju. Nākotnes prognozes rāda, ka dzīvās jeb tiešās komunikācijas loma pakāpeniski turpinās samazināties. Tas vienkārši ir jāpieņem, un ieguvēji būs tie uzņēmumi, kuri spēs ātrāk pielāgoties šīm tendencēm.

Jau tagad, analizējot jauniešu komunikācijas veidus, redzams, ka viņi izvairās no zvanīšanas, tā vietā dodot priekšroku e-pastam, WhatsApp vai komunikācijai sociālajos medijos. Neviens uzņēmums nepiespiedīs klientu zvanīt un uzdot jautājumus, ja viņa paradumos nav šāda komunikācijas veida. Risinājums ir pielāgošanās, pilnveidojot savu komunikāciju sociālajos medijos, izstrādājot pārdomātu mājaslapu vai izmantojot kādu citu populāru risinājumu, piemēram, čatbotus u.tml.

Darīt pašam vai uzticēt ekspertiem

Mūsdienās, kad liela daļa mazo un vidējo uzņēmēju Latvijā ir cilvēki – orķestri, kuri paši vienlaikus ir gan uzņēmumu īpašnieki, gan vadītāji, gan pārdošanas, personāla atlases, mārketinga un citu jomu eksperti, es aicinātu nopietni pārdomāt, cik daudz var paveikt paša spēkiem un ko labāk uzticēt profesionāļiem.

Mazajiem uzņēmumiem lielākoties var pietikt ar vadītāju, kurš regulāri attīstīta un pilnveido savas komunikācijas prasmes un zināšanas, tomēr, ja nākotnē ir plānots pāriet augt, tad agri vai vēlu būs jāpiesaista arī komunikācijas profesionāļi.

Autore Daina Einberga ir Biznesa augstskolas Turība komunikācijas virziena prodekāne.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu