Malēnijas bānītis • IR.lv

Malēnijas bānītis

Alūksnes bānītis ir vienīgais Baltijas valstīs regulāri kursējošais šaursliežu vilciens. Foto — Banitis.lv
Dina Preisa

Maršruts Gulbene—Alūksne: 33 km garš dzelzceļa posms, kurā bānītis, dūmu mutuļus pūzdams, ripo ar ātrumu 40 km stundā, piestāj 10 pieturās un savieno divu novadu centrus

Kad kājas gurušas no pārgājieniem un riteņbraucieniem, pienācis laiks izbaudīt piedzīvojumu pa Eiropas nozīmes muzejdzelzceļu maza izmēra vilcienā, kas no citiem sugas brāļiem atšķiras ar to, ka joprojām pārvadā pasažierus. Gulbenes—Alūksnes bānītis ir vienīgais Baltijas valstīs regulāri kursējošais šaursliežu vilciens. Ziema vai vasara, tā sastāvs dienā iespēj veikt divus reisus katrā virzienā. Lai gan braukšanas ātrums ir niecīgs, vietējie iedzīvotāji bānīti izmanto ikdienas gaitām, bet tūristi priecājas par apkārtnes dabu un veco staciju arhitektūru. 

Biedē zirgus

Posms Gulbene—Alūksne ir saglabājies no 1903. gadā atklātās šaursliežu dzelzceļa līnijas Stukmaņi (Pļaviņas)—Valka. Izbūvētās trases kopgarums bija 210 kilometru jeb 199 verstis. Kad Gulbenei savu dūmu mutuli uzpūta pirmais pasažieru vilciens, ne visi par šo jauninājumu bija sajūsmā. Vecgulbenieši pukojās, ka tas braucot nost lopus un vilciena dūmi biedējot zirgus. Pie dzelzceļa ļaudis pierada pamazām — bānītis kļuva par nepieciešamu un iemīļotu transportlīdzekli. Vilcieni tolaik kustējās gausi — nepārsniedzot 15—20 km stundā. 

1984. gadā bānīti atzina par vietējas nozīmes kultūras pieminekli. 1987. gadā pasažieru pārvadājumus «iepauzēja», bet, saņemot trīs jaunus Krievijā būvētus pasažieru vagonus, reisi tika atjaunoti. 

Gulbenes—Alūksnes dzelzceļš pārvadāja vidēji 40—60 pasažieru dienā. Galvenā krava bija akmeņogles no Gulbenes pārkraušanas punkta PSRS armijas daļu vajadzībām. 90. gadu sākumā kravu pārvadājumus pa šo dzelzceļu pārtrauca. Par spīti faktam, ka līnijas ekspluatācija, pēc VAS Latvijas Dzelzceļš datiem, katru gadu sagādā uzņēmumam prāvus zaudējumus, bānītis ir braši izdzīvojis līdz mūsdienām.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu