Starp labākajiem pasaulē • IR.lv

Starp labākajiem pasaulē

Holgers un Ingūna Eleri. Foto — Reinis Hofmanis
Anda Burve-Rozīte

Dizaina biroja H2E īpašnieki Ingūna un Holgers Eleri šovasar no ietekmīga dizaina nozares konkursa SEGD Global Design Awards 2019 ASV atveda divas nozīmīgākās balvas par Alūksnes bānīša stacijas projektu. Dizaina biroju viņi savulaik izveidoja, primāri domājot par to kā mākslu, nevis biznesu

Pirms 20 gadiem Ingūnai un Holgeram Eleriem kā jauniem, veiksmīgiem māksliniekiem bija izvēle: turpināt apliecināt sevi mākslā vai izmēģināt spēkus dizainā. Liels grūdiens dizaina virzienā bija 2000. gada EXPO Hannoverē Vācijā — konkursā abi startēja kā jaunizveidota dizaina uzņēmuma līdzīpašnieki. Labi apmaksātu brīvmākslinieku ādu viņi nomainīja pret atbildību par biznesu. Tikai 2007. gadā Eleri nonāca pie viņu pasauluztverei un dizaina vērtībām ideālā uzņēmuma modeļa, izveidojot biroju H2E. Kopš tā laika abi iekrājuši daudz starptautisku atzinību un uzvaru — slavenākie vārdi mūsdienu dizainā priecājušies gan par Eleru radīto, nekur citur pasaulē konceptuāli neredzēto Alūksnes bānīša staciju, gan par Raiņa muzeju Tadenavā. Intervijā Eleri stāsta, ko nozīmē konkurēt mūsdienu dizainā ārpus Latvijas robežām, un skaidro, kā slikts dizains var sabojāt cilvēku veselību un attiecības.

Kas ir grūtākais dizaina biznesā mūsdienās, kad jākonkurē ne tikai Latvijas mērogā, bet plašāk? Kā rāda nesenie apbalvojumi, esat pamanīti arī citās pasaules valstīs.
Ingūna. Droši vien mums ar Holgeru būs dažādas atbildes. Man liekas, grūtākais ir atrast lokālās identitātes aspektu, kas būtu konkurētspējīgs globālā kontekstā. Nevis pieturēties pie auseklīšiem, bet atrast to unikālo, ko varam realizēt tikai mēs, Latvijā dzimušie un uzaugušie, — kāds ir mūsu klimats, kāda ir mūsu pagātne, kaimiņi un tamlīdzīgi. No tā atsperoties, veidojam savu pieeju darbam. Pasaule ir nogurusi no citēšanas, atkārtošanās, sekošanas tendencēm, arī ideju zagšanas. Tiek meklēts unikālais.

Minējāt ideju zagšanu — viens no slavenākajiem gadījumiem dizaina vēsturē droši vien būs Īmsu (Eames) krēsli, kuru zemas kvalitātes kopijas var nopirkt pat Latvijas būvniecības veikalos. Vai arī latviešu dizaineri cieš no ideju zagšanas?
Domāju, ka to jūt kā problēmu jebkura radošā joma. Latvijā joprojām ir vāja izpratne par intelektuālo īpašumu — ka nevari tā vienkārši ņemt un kopēt. 

Tas ir līdzīgi kā ar Īmsu krēsliem: dizaineri to izdomā, viņiem ir ideja un sava filozofija, bet pēc tam var iedvesmoties daudzi. Vai arī — sliktais variants — nozagt šo ideju. Dizaina pasaulē intelektuālā īpašuma jautājumi ir ļoti svarīgi. Autortiesības ir arī burtveidoliem, tās jāpērk, nevis vienkārši jānokopē.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu