Atvērtie dati – banku sektora nākotne • IR.lv

Atvērtie dati – banku sektora nākotne

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Renāte Strazdiņa

Banku nozarei ir jāmainās klientu interesēs, un ar atvērto datu palīdzību tā spēj radīt lietotājiem vēl draudzīgākus pakalpojumus.

Jau kopš pašiem pirmsākumiem veiksmīga baņķiera karjeras viens no pamatnoteikumiem bijis – pazīsti savu klientu. Finanšu pakalpojumu sniedzēji ar savu klientu informāciju operē nepārtraukti, izmantojot visdažādākās analītiskās pieejas, lai radītu labākus un ienesīgākus biznesa modeļus, kā arī veicinātu klientu apmierinātību. Datu apjoms, kas ir ikvienas bankas rīcībā, ir milzīgs, un, izmantots pārdomāti, tas spēj to īpašniekiem nest visplašāko ieguvumu spektru, pilnībā apmierinot klientu vajadzības un gaidas, paplašinot pakalpojumu klāstu, kā arī uzlabojot spēju veikt precīzas biznesa prognozes.

Šogad, stājoties spēkā jaunajai Eiropas Savienības (ES) maksājumu direktīvai jeb PSD2, bankām nācās sākt sadzīvot ar pavisam jaunu un striktu nozares regulējumu – vienlaikus ar klientu datu aizsardzību un klientu uzraudzību tām jānodrošina piekļuve noteiktiem klientu datiem, lai tos varētu izmantot citi uzņēmumi, kas sniedz klientiem pakalpojumus, izmantojot bankas infrastruktūru.

No vienas puses, bankas saskaras ar pavisam jaunu datu aizsardzības ēru, jo gadu simtiem ilgi to prioritāte un privilēģija bijusi pasargāt jebkādu informāciju par klientiem no plašākas pasaules acīm. No otras – šie jaunie noteikumi paver plašas iespējas tālākai attīstībai, jo, piešķirot iespēju izmantot atvērtos datus finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmumiem un citām trešajām pusēm, bankas būtībā nodrošina savu nākotni ar pašiem inovatīvākajiem tehnoloģiju risinājumiem.

Lai banku sektors sniegtu saviem klientiem personalizētu un diferencētu attieksmi, ir pieejami tehnoloģiski risinājumi, kuru pamatā ir spēja apstrādāt pieejamos datus, kas tiek iegūti no finanšu transakcijām, nozīmīgiem, notikumiem, mārketinga, sociālajiem tīkliem, mobilo tehnoloģiju lietošanas paradumiem un citiem. Pārdomāti izmantojot šo informācijas pārbagātību, ir iespējams izstrādāt uz klientu vērstus risinājumus, kas ar mākslīgā intelekta un datu analītisku apstrādi ļauj piedāvāt unikālu informāciju, kas izmantojama konkrētos gadījumos. Tieši tāpat atvērtie dati padara vienkāršāku dzīvi banku darbiniekiem, palīdzot ātri uztvert jebkādas finanšu nozares tendences un nekavējoties pieņemt lēmumus, prognozēt klientu nākotnes uzvedību un proaktīvi ieteikt lietot kādu produktu vai pakalpojumu.

Jau tagad pastāv neskaitāmi veidi, kā bankām izstrādāt jaunus digitālos piedāvājumus bez lielas izmaksas prasošiem ieguldījumiem IT sistēmās. Viena no pieejām ir atvērto banku platforma, kas, izmantojot lietotņu programmēšanas saskarni (API), ļauj savienot bankas sistēmas ar trešo pušu digitālajiem produktiem, ko visbiežāk piedāvā finanšu tehnoloģiju jaunuzņēmumi, plašāk pazīstami kā “fintech”. Jau iepriekšminētā ES direktīva PSD2 tieši veicina atvērto banku platformas lietošanu ne tikai Eiropā, bet arī citviet pasaulē.

Taču vai ir iespējams šo procesu padarīt vēl vienkāršāku, ņemot vērā, ka apstrādājamo datu apjoms var būt milzīgs, dati glabājas visdažādākajās krātuvēs, turklāt bieži vien nav pienācīgi apstrādāti un neatbilst konkrētiem standartiem, lai tos varētu izmantot uzreiz, bez papildu datu apstrādes procedūrām un, attiecīgi – izmaksām? Risinājums būtu vienots finanšu nozares datu standarts, kas ļautu rekordīsā laikā radīt šiem datiem pievienoto vērtību, ko izmantot finanšu tehnoloģiju produktu attīstīšanai. Microsoft ir radījis jaunu biznesa programmu – Microsoft Banking Accelerator, kas paredzēts finanšu sektora vajadzībām, un bez maksas piedāvā virkni noderīgu lietojumprogrammu, tostarp rīkus plaša spektra klientu datu un rīcības analīzei un biznesa prognozēm.

Nenoliedzami, pateicoties tehnoloģiju attīstībai, mainās arī tradicionāli par konservatīvu uzskatītais banku sektors. Taču, saprātīgi izmantojot šīs no jauna radušās iespējas, bankām ir iespēja pilnībā atjaunināt savu finanšu pakalpojumu ekosistēmu, veicinot klientu apmierinātību un gūstot jaunas iespējas tālākai produktu attīstībai un sadarbībai ar trešajām pusēm.

 

Autore ir Microsoft vadītāja Baltijā

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu