Gaiša balss ar tumšu krāsu • IR.lv

Gaiša balss ar tumšu krāsu

Mihails Čuļpajevs. Foto — Ieva Salmane
Gunita Nagle

Operas solists, tenors Mihails Čuļpajevs ir dzīvespriecīgs cilvēks, kuram izrāžu komiskajās epizodēs patīk dzirdēt zālē smieklus. Kā viņš uztver savu lomu jaunajā operas iestudējumā, kas veltīta nāves apcerei?

Ideja, ka vajag iestudēt franču komponista Fransisa Pulenka pagājušā gadsimta vidū sacerēto operu Karmelīšu dialogi, operas direktoram Zigmaram Liepiņam bijusi sen. Šogad tas ir noticis, franču režisors Vensāns Busārs ir iestudējis šo traģisko operu, kuras librets balstīts patiesos notikumos — 1794. gadā Franču revolūcijas laikā tika giljotinētas Karmela klostera māsas. Operas mūzika ir skaista, bet tās radītais pārdzīvojums — smags. Pulenks esot teicis, ka šai operai «jābūt visu laiku lielākajam emocionālajam šokam». 

Iestudējumā galvenā tēla novices Blānšas brāļa Ševaljē loma uzticēta Mihailam Čuļpajevam. Viņa pirmā loma operā bija Trufaldīno 2013. gadā Sergeja Prokofjeva operā Mīla uz trim apelsīniem. Toreiz režisors Aleksandrs Titels esot bijis stāvā sajūsmā, ka jaunais tenors spēj ne tikai sasmīdināt, bet arī izpildīt akrobātiskus trikus — lēkt salto un staigāt uz rokām. Ne katrs operas solists to spēj, piekritīsit? Mihailam arī vislabāk patīk komēdijas. Kad jautāju, kāpēc, viņaprāt, Karmelīšu dialogi, kas veltīta pārdomām par cilvēcības zaudēšanu un nāvi, varētu būt mūsdienīga, viņš vaļsirdīgi atbild: «Nezinu!» Mihails, 30 gadus vecs, dzīvespriecīgs, starojošs un šarmants, ir gatavs dzīvi apliecinošai sarunai.

«Par nāvi negribu domāt»

Saules pielietā dienā, sēžot operas skvērā starp ziedošiem ceriņiem un bezrūpīgiem saldējuma laizītājiem, gribas vismaz brīsniņu pavērot garāmgājējus. Aktiermeistarības skolotāji esot ieteikuši tā darīt, lai vajadzības gadījumā atmiņā iespiedušās mīmikas un žestus varētu projicēt tēlos. 

«Bet šis režisors [Busārs] visu jau bija izdomājis. No pirmā mēģinājuma viņam bija skaidra ideja par katru tēlu. Šajā operā ir kādi piecpadsmit personāži,» Mihails stāsta ar apbrīnu. Ševaljē ir tikai divās, bet svarīgās, emocionāli piesātinātās ainās. Mūzikā esot tik daudz pārdzīvojumu, tik daudz dramatisma brāļa izmisīgajā vēlmē pasargāt māsu no nāves! «Es biju patīkami pārsteigts par muzikālo valodu. Brīžiem ļoti izteikta džeza faktūra. Tas rada skaistu, francisku kolorītu,» saka Mihails, atzinis, ka, studējot mūziku, bija dzirdējis par Karmelīšu dialogiem, bet visu operu pirmo reizi noklausījies tikai šogad. Gandrīz katra operas aina piesātināta ar drūmām nāves priekšnojautām. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu