Bez astrologiem • IR.lv

Bez astrologiem

Katrīna Ošleja

Biznesa lēmumu pieņemšanā mēdzam būt emocionāli, taču ir daži vienkārši soļi, kā to darīt racionāli — arī personāla atlasē

Tuvojas Eiropas Parlamenta vēlēšanas. Martā portālā Tvnet noskatījos diskusiju starp Ansi Pūpolu (NA) un Edmundu Cepurīti (Progresīvie) par to, vai Latvijā jāatļauj reģistrēt homoseksuālu pāru kopdzīvi. Skatījos un domāju: ja abi kungi būtu kandidāti personāla atlases konkursā par augstākās vadības pozīciju kādā eksportējošā Latvijas uzņēmumā, kā es uz viņiem raudzītos? Kādas kompetences man būtu svarīgas? 

Kā būtu, ja vēlēšanās mēs izvēlētos kandidātus, valkājot personāla atlases profesionāļa brilles? Iespējams, mūsu izvēle būtu kvalitatīvāka. Tiesa, daudzi pētījumi un arī mana pieredze apstiprina, ka cilvēki lēmumus pieņem iracionāli, un Daniels Kānemans tos ir apkopojis lieliskā grāmatā Domā ātri, domā lēnām. Tomēr šo pētījumu mērķis ir ne tikai konstatēt faktu, bet arī rosināt mūs mainīt šo slikto paradumu.

Cilvēki pieņem iracionālus lēmumus ne tikai vēlēšanās. Mani nebeidz pārsteigt, kā uzņēmumu vadība izvēlas savus atslēgas darbiniekus. Esmu pieredzējusi, ka lēmums balstās uz numeroloģiju, astroloģiju vai fiziognomiju (personības iezīmju noteikšana pēc sejas pantiem). Un tas notiek ne tikai mazos vai vidējos uzņēmumos. Kas liek izvēlēties tādu atlases metodi? Bailes, nedrošība, nevēlēšanās uzņemties atbildību par savu lēmumu? Tā teikt — ja lēmums izrādīsies nepareizs, vainīgs būs astrologs.

Citkārt pārsteidz vāja interese par kandidātiem. Vadītāji negatavojas intervijām, neiegulda laiku, lai definētu svarīgākās amata prasības. Pirms atlases projekta vaicāju klientiem, kādas ir galvenās personības kompetences, lai veiksmīgi veiktu šo darbu. Labākajā gadījumā dzirdu standarta atbildes: komunikācija, pozitīva domāšana, stratēģiska domāšana vai kaut kas līdzīgs. Tas ir pārāk vispārīgs definējums, tāpēc vaicāju sīkāk — kāpēc tieši šīs iezīmes, ko katra no šīm kompetencēm nozīmē tieši jūsu uzņēmumā, kā jūs zināsit pēc trīs mēnešu pārbaudes laika, ka kandidātam piemīt šīs īpašības. Visbiežāk seko atbilde: jūs jau zināt, kas ir komunikācija, jūs esat eksperte. Diemžēl es neesmu konkrētā uzņēmuma un nozares eksperte. Laba komunikācija, vadot mārketinga komandu, atšķirsies no komunikācijas, vadot ražošanas darbiniekus. Komunikācija eksportā atšķirsies no komunikācijas tiešsaistes biznesā.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu