45 minūtes ceļmalā • IR.lv

45 minūtes ceļmalā

3
Raksta autore Ieva Jakone ar dzīvesbiedru pie izmēģinātā elektromobiļa. Foto — Lauris Aizupietis
Ieva Jakone

Vai pa Latviju var ceļot ar elektromobili? Lai to notestētu, Ir žurnāliste devās no Rīgas uz Valmieru. Konkrēts mērķis — paspēt uz teātra izrādi — bija nervus kutinošs, tāpat kā piedzīvojumi atpakaļceļā

Ieslēdzu automašīnas starta pogu. Klusums. Par to, ka mašīna ir sākusi darboties, liecina tikai gaismiņas priekšējā panelī. Esmu iesēdusies automobilī, kuru darbina elektrība. Vienīgais troksnis, ko tā rada, — riepu čabēšana pret asfaltu. Tas arī viss. Sāku slīdēt pa pilsētas ielām. Nekad iepriekš, sēžot pie auto stūres, neesmu dzirdējusi tik daudz ārpasaules trokšņu. Iespējams, tāpēc, ka neesmu ieslēgusi pat radio. Klusums piestāv šai mašīnai. Ieslēdzu kreiso pagriezienu, lai nogrieztos. Savu manevru pāri ielai sākusi arī sirma kundze. Noprotu, ka viņa nemana manu klātbūtni, lai gan esmu tikai divu metru attālumā. Pacietīgi pagaidu, jo negribas izbiedēt sievieti ar stresainu pīpināšanu. Kamēr gājēja lēnā solī noslīd no manas joslas, nodungoju pie sevis Jumpravas dziesmu: «Viņa nedzird mani, viņa domā savādāk…»

Latvijā šobrīd reģistrēti 476 elektromobiļi. Bez klusās gaitas, dūmu trūkuma izpūtējā un, galu galā, arī paša izpūtēja tās var pazīt pēc zili baltām numura zīmēm ar burtu kombināciju «EX». Braucot tās nerada gaisa piesārņojumu, tāpēc pārsēšanos uz elektromobiļiem uzskata par vienu no risinājumiem, kā samazināt siltumnīcefektu izraisošo gāzu daudzumu gaisā un tādējādi arī globālo sasilšanu. Vislabāk ar elektroautomobiļu ieviešanu veicas Norvēģijai. Pērn tā sasniedza pasaules rekordu — trešdaļa no visām nopirktajām jaunajām automašīnām bija elektriskās. Un norvēģi pie sasniegtā negrasās apstāties. Valsts nospraudusi mērķi līdz 2025. gadam pilnībā izskaust tādu jaunu automašīnu iegādi, kas darbināmas ar fosilo enerģiju. Šogad tieši elektromobilis izcīnīja arī Eiropas Gada auto godu prestižajā Ženēvas autoizstādē. Pie titula tika Jaguar I-Pace.

Lai noskaidrotu, cik Latvija ir gatava elektromobiļiem, uz vienu nedēļas nogali — no piektdienas līdz pirmdienai — savu gandrīz 20 gadus veco ar benzīnu darbināmo Mini Cooper atstāju autodīlera Norde stāvlaukumā un pārsēdos elektriskajā 2018. gada izlaiduma Nissan Leaf. Mans mērķis bija izmēģināt virkni lietu, kas privileģētā kārtā satiksmē atļautas tikai elektromobiļu šoferiem, un, pats galvenais, aizbraukt uz Valmieras Drāmas teātra vakara izrādi. Turklāt tikt arī atpakaļ.

Trīs lietas — labas lietas?

Savā ziņā elektromobilis ir kā mikseris — pagriez lielāku ātrumu, un tas reaģē momentā. Iespiežot gāzes pedāli grīdā, paātrinājums ir ļoti straujš, tāpēc uzmanīgi jāseko līdzi spidometram — kļūt par ātruma pārkāpēju ar elektromobili ir ļoti viegli. Vienīgais, kas no tā attur, ir enerģijas patēriņš. Jo lēnāk un līganāk brauc, jo ekonomiskāk sanāk. Vēl vairāk — ja atlaiž gāzes pedāli, ļaujot mašīnai inercē slīdēt uz priekšu, tā sāk pati sev ražot enerģiju un, kaut pavisam nedaudz, tomēr uzlādējas. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu