Ar tašiņu kabatā • IR.lv

Ar tašiņu kabatā

Madara Bundzeniece. Foto — Reinis Inkēns
Marija Leskavniece

Beziepakojuma veikala Turza vadītāja Madara Bundzeniece stāsta, kā mainīt ikdienas paradumus uz videi draudzīgākiem

Kā bezatkritumu dzīvesveids ienāca jūsu dzīvē?
Stāsts sākās tāpat kā patlaban slavenajai kārtošanas guru Marijai Kondo — ar nepārtrauktu vēlmi izmest liekās mantas, drēbes un visu salikt īstajās vietās. Loģiski radās jautājums — no kurienes mantas sarodas, un vai man tas viss tiešām ir vajadzīgs? Pirms gadiem pieciem noskatījos video par bezatkritumu veikalu Vācijā un sapratu, ka tādu es kādreiz gribētu! Tobrīd Latvijā tas šķita nereāli, bet pēc pāris gadiem iepazinos ar Ilzi Blāķi, kura jau bija iekustinājusi ideju par šāda veikala izveidi.

Viens no mērķiem ir lauzt stereotipus, ka bezatkritumu iepirkšanās ir kaut kas sarežģīts. Vai izdodas?
Mūsu mērķis ir padarīt šo procesu ērtāku. Veikalā ir bezmaksas papīra maisiņi un pircēju saziedotās burkas. Tāpēc katram, kurš grib pamēģināt iepirkties dabai draudzīgāk, ir jāatnāk ciemos. Bet jārēķinās, ka šāda iepirkšanās prasa nedaudz vairāk laika. Ir jāizplāno ēdienkarte, jāsaprot, ko pirksi un kādos traukos to liksi. Arī pieclitru pudele ar kādu sadzīves ķīmijas līdzekli nepiepildīsies vienā mirklī. (Smejas). Nesen kāds paziņa teica, ka tas esot meditatīvs process, kas liek apstāties ikdienas skrējienā.

Kādi cilvēki nāk uz veikalu?
Tipiskais mūsu pircējs — tā ir sieviete starp 28 un 32 gadiem, iespējams, mazu bērnu mamma. Bet nāk arī daudz jauniešu, par ko man liels prieks. Arī viena no darbiniecēm ir vidusskolniece. Kad viņai pajautāju, vai jaunieši zina par zero waste kustību, viņa atbildēja — jā, visi zina! Cilvēkiem ap 30 un vecākiem ir izveidojušies noteikti paradumi, kurus lauzt ir grūtāk, bet jaunieši visu pieņem viegli.

Bet veikalā ir arī pircējiem neredzamā daļa, kā prece nonāk līdz plauktiem?
Mēs nemānāmies un nesaberam mazās paciņas savos lielajos traukos. (Smejas.) Cenšamies iepirkt pēc iespējas lielākus iepakojumus, no dažiem produktiem tāpēc arī esam atteikušies. Garšvielas un kafiju, kas var izgarot, pērkam arī mazākā daudzumā. Jo mums ir svarīgi neveidot produktu pārpalikumus, ko nāktos izmest.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu