Maksātnespēja? • IR.lv

Maksātnespēja?

9
Zīmējums — Ernests Kļaviņš
Ieva Jakone

Maks ir tukšs — jau martā Rīgas Satiksmei draud maksātnespēja. Auditoru ziņojums atklāj, kā rīdzinieku nauda notriekta uzņēmumā, kas gadā saņem vairāk nekā 100 miljonu dotāciju

Tramvaju iegādei piešķirtais kredīts iztērēts algām. Sadārdzināti degvielas iepirkumi slēgti ar ārzonās noslēptiem partneriem. Dārgās e-talonu sistēmas uzturēšanai iztērēti 40% no biļetēs iekasētās naudas. Rīgas Satiksmes (RS) pagaidu valdes priekšsēdētājs Anrijs Matīss sarunā ar Ir uzskaita šos līdzekļu izšķiešanas piemērus un atklāj jaunu pavērsienu — ja dome nepiešķirs 37 miljonu eiro papildu dotāciju, jau martā uzņēmums piedzīvos maksātnespēju. Ko tas nozīmētu? «Neviens to nepieļautu. Iedotu kaut kādu avansu,» sliktākā scenārija detaļās negrib brist kādreizējais satiksmes ministrs, rudenī Saeimas vēlēšanās no Saskaņas saraksta startējušais Anrijs Matīss. Viņš RS vadībā pēkšņi nonāca decembrī, kad aizdomās par liela mēroga korupciju trīs transporta iepirkumos KNAB aizturēja ilggadējo uzņēmuma šefu Leonu Bemhenu un vēl citas amatpersonas.

Pilsētas budžets šim gadam joprojām nav pieņemts, tāpēc pašvaldības kapitālsabiedrībai ik mēnesi jāiztiek ar 1/12 daļu no pērnā gada pamatbudžeta. RS gadījumā tie ir 8,35 miljoni eiro, kas nozīmē aptuveni 100 miljonus gadā. «Ar tādiem apjomiem nevaram izdzīvot,» norāda Matīss, jo uzņēmuma noturēšanai virs ūdens gadā vajag 137 miljonus, turklāt 16,7 miljonus no tiem — jau martā. Kā šī krīze ir radusies?

Dziļumbumbas

RS skandāla ugunij eļļu pagājušajā nedēļā pielēja auditorfirmas Ernst & Young ziņojums — uzņēmuma finanšu stāvokļa izvērtējums. Matīss nav gatavs to publiskot, jo uz atklāto faktu pamata grasās rosināt vairākas tiesvedības, bet piekrīt Ir pastāstīt par galvenajām problēmām, jo «manās interesēs ir parādīt visu, kas šeit ir bijis slikts, lai tas nekarājas uz manas sirdsapziņas, ka esmu kaut ko slēpis».

Vislielākais RS naudas izsūcējs ir uzņēmums Rīgas Karte. Tas uztur transporta e-talonu sistēmu, autostāvvietu aparātus un termināļus skolu ēdnīcās, kuros bērni pīkstina savas Rīdzinieku kartes, lai saņemtu bezmaksas pusdienas. Pērn šim sadarbības partnerim RS maksāja 27,7 miljonus eiro, turklāt katru gadu summa arvien pieaug. Piemēram, par e-talonu sistēmas uzturēšanu sabiedriskajā transportā pērn samaksāti 15 miljoni, lai gan ieņēmumi no biļetēm ir aptuveni 40 miljoni. Tātad gandrīz 40% aiziet sistēmas uzturēšanai, kas turklāt nav mūsdienīga — tā vietā, lai par braucienu tieši norēķinātos ar bezkontakta bankas karti turpat autobusā vai tramvajā, pasažierim biļete iepriekš jāpērk kioskā vai par paaugstinātu maksu pie šofera. Vēl absurdāks piemērs ir termināļi skolu ēdnīcās. Par viena tāda aparāta īri RS maksā Rīgas Kartei 60 eiro mēnesī jeb 720 eiro gadā, lai gan šāda iekārta ir nopērkama par 485 eiro.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu