Impulsa devējs • IR.lv

Impulsa devējs

2
Andris Poga. Foto — Jānis Pipars
Pauls Raudseps

Diriģents Andris Poga stāsta par orķestru nacionālajām īpatnībām, cīņu par latviešu komponistu darbu atskaņošanu ārzemēs un to, kāpēc Rīgā nepieciešama jauna koncertzāle

Andris Poga kopš 2013. gada ir Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra (LNSO) mākslinieciskais vadītājs un galvenais diriģents, un šajā laikā iekarojis tā uzticību un atbalstu. Rudenī ar pārliecinošu vairākumu orķestra mūziķi atbalstīja viņa līguma pagarināšanu līdz 2021. gadam. Vienlaikus Poga sekmīgi veido starptautisku karjeru un tiek aicināts diriģēt vadošos orķestrus visā pasaulē — no Japānas un Ķīnas līdz Francijai un Vācijai. Jau šobrīd nav viegli atrast laiku, kad viņu varētu intervēt šeit Latvijā, bet pēc dažiem gadiem varētu būt vēl grūtāk. Taču šonedēļ 24. un 25. janvārī Andris Poga kopā ar Nacionālo simfonisko orķestri un solistiem Lielajā ģildē atskaņos paša izlolotu programmu ar Dmitrija Šostakoviča mūziku.

Jūs tikko atlidojāt no Austrālijas, drīz dosities uz Hamburgu. Cik daudz nākas ceļot māksliniekam, kas veido starptautisku karjeru?
Lielā mērā tas ir atkarīgs no aģentūras, kas plāno tavu laiku. Pagājušajā sezonā atceros laiku no janvāra līdz jūnijam, kad katra nedēļa bija kādā citā ģeogrāfiskā punktā. Nodiriģē programmu sestdienā vai svētdienā, atlido mājās, un pirmdienā atkal prom. Bija periods, kurā es katru pirmdienu biju Rīgas lidostā.

Kur rast emocionālo svaigumu, lai neiekristu rutīnā?
Katra interpreta sapnis ir atskaņot konkrētu repertuāru pēc iespējas vairāk reižu. Mums Rīgā ir modelis, ka programma tiek mēģināta vienu nedēļu un tad ir viens koncerts. Viss. Londonā, Parīzē, citās lielpilsētās vienmēr ir divi, trīs vai pat četri koncerti. Ja ir koncerti divus vakarus pēc kārtas, es cenšos nekad nediriģēt vienādi, bet tas ir atkarīgs arī no orķestra — kurš ir atvērtāks izmaiņām.

Cik lielā mērā orķestris ietekmē darba interpretāciju?
Diriģēšana nekad nav vienvirziena process. Ja esi pianists un brauc uz jaunu vietu, tad arī katras klavieres rada citādu pieeju, krāsas, bet orķestris ir dzīvi cilvēki. Muzikālais rezultāts ir atkarīgs no viņiem, ne tikai no diriģenta. Tu esi impulsa devējs, bet katrā orķestrī tas atspoguļojas pilnīgi atšķirīgi.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu