Kā pieslēgties Eiropas tīkliem • IR.lv

Kā pieslēgties Eiropas tīkliem

Eiropas Komisijas viceprezidents Marošs Šefčovičs: «Jautājumos, kas skar enerģētikas drošību, esam atbalstījuši diezgan augstu līdzfinansējuma līmeni.» Foto — Jānis Pipars, Picture Agency
Pauls Raudseps

Eiropas Komisija cer uz politisku izšķiršanos par Baltijas elektrības tīklu atslēgšanu no Krievijas tīkliem jau šovasar. Tas varētu izmaksāt no 700 miljoniem līdz 1,4 miljardiem eiro

Elektrība un gāze nav tikai enerģijas avoti. To piegāde ir saistīta ar valsts drošību un lielo politiku, to cenas ietekmē katra iedzīvotāja naudas maciņa biezumu. Nozīmīgu lomu šajā sektorā spēlē arī Eiropas Savienība, tāpēc ar lielu interesi devāmies intervēt Eiropas Komisijas par enerģētisko savienību atbildīgo viceprezidentu Marošu Šefčoviču, kad viņš februāra sākumā viesojās Rīgā.

Baltijas valstis jau daudzus gadus uztraucas par savu enerģētisko drošību. Cik nopietna patlaban ir šī problēma?
Esam daudz labākā pozīcijā nekā pirms dažiem gadiem. Baltijas valstis ir pielikušas lielas pūles, un tagad ir daudz labāki starpsavienojumi gan elektrības, gan gāzes sektorā. Arī ES līmenī pieņemti svarīgi lēmumi. Pieņēmām jaunus noteikumus par piegādes drošību. Jebkuru problēmu vai gāzes piegādes pārtraukumu gadījumos tagad dalībvalstīm ir juridisks pienākums palīdzēt kaimiņiem. Panācām arī nepieredzētu caurskatāmību: tagad EK ir jāpārbauda katrs starpvaldību līgums un gāzes tirgotājiem jāatklāj savi līgumi nacionālajiem regulatoriem vai EK, ja tirgotāja vai piegādātāja tirgus daļa ir lielāka par 40%. Jau redzam pozitīvus rezultātus, par gāzi maksājam mazāk nekā agrāk, un es teiktu, ka enerģētiskā drošība vairs neieņem tik augstu vietu dienaskārtībā.

Vai šajā jomā vēl kaut kas būtu jādara?
Latvijas gadījumā nākamie soļi ir pabeigt visus plānotos vai jau sāktos projektus. Man bija laba saruna ar premjerministru arī par jauna biznesa modeļa attīstīšanu jūsu pazemes gāzes krātuvei Inčukalnā.

Kāda loma varētu būt Inčukalnam?
Labā lieta ir tā, ka trim Baltijas valstīm ir labas attiecības un tās labi sadarbojas. Baltijas savienojums starp Somiju un Igauniju, visi savienojumi Baltijas valstu starpā rada iespēju glabāt un tirgoties ar gāzi, izmantojot Inčukalnu, un iegūt pieeju globālajam tirgum caur Klaipēdu un Eiropas tirgum caur [plānoto Polijas un Lietuvas savienojumu] GIPL. Šajā gadījumā Inčukalns var spēlēt svarīgu lomu.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu