Galvenais — nepaslīdēt • IR.lv

Galvenais — nepaslīdēt

Instrumentu dalībnieki Reinis Sējāns (no kreisās), Jānis Šipkēvics un Gatis Zaķis jaunā albuma atklāšanas svētkos mākslas centrā Zuzeum kopā ar Džemmu Skulmi, kuras gleznas izmantotas albuma noformējumā. Foto — Filips Smits
Jānis Žilde, mūziķis un mūzikas kritiķis

Vai Instrumenti jaunajā albumā Atkala spējuši sakausēt «divas vientulības»?

Grupas Instrumenti tapšana nav stāsts par klasisku, arhetipisku grupas rašanos. Mūzikas skolu absolventi Jānis Šipkēvics un Reinis Sējāns nav sākuši ar mēģinājumiem mitrās pagrabtelpās, koncertiem mazos klubiņos, bet jau diezgan agri, būdami a cappella grupas Cosmos dalībnieki, koncertēja ar estrādes dīvu Laimu Vaikuli, piedalījās konkursā Jaunais vilnis, Eirovīzijā. Vārdu sakot, ar atpazīstamību karjeras pirmsākumos šiem jauniešiem problēmu nebija. Puiši apzināti vai padomdevēju ietekmē nolēma par labu «15 minūšu slavas modelim», proti, reputācijas upurēšanai straujas popularitātes un uzkonstruētu panākumu vārdā. Protams, agri vai vēlu pēc šīm 15 minūtēm sekoja kritums un atskārsme, ka šādi panākumi piepildījumu nesniedz. Un tas ir brīdis, kad dzimst projekts Instrumenti, kurā Jānis un Reinis nolemj paslēpties aiz pūkainu lāču maskām.

Tomēr popa DNS, saukšu to tā, nav tik viegli iznīdējams, tas jūtams arī nosacīti eksperimentālajos dueta ierakstos. Lai kā puiši censtos tuvināties jaunatklātajām autoritātēm mūzikā — Jónsi, James Blake —, ne velti ir tāds teiciens: «Tu vari mani izņemt no Ņujorkas, bet nevari Ņujorku izņemt no manis.» Ar to vēlos pateikt, ka Instrumentu DNS pamatā ir pavisam cita formula — vēlme tapt pamanītam (Reinis Sējāns šovā X Faktors), vēlme būt mākslinieciski spilgtam (grupas vērienīgie koncertšovi, krāšņie videoklipi), artistiskam (Šipkēvica sevis meklēšana pie Marinas Abramovičas, vecmeistares Džemmas Skulmes piesaistīšana). Tā atklājas arī pagājušā gada nogalē izdotajā albumā Atkala.

Šo dažu gadu laikā kopš debijas albuma 2011. gadā Reiņa un Jāņa jeb Reinsi (Reynsi) un Šipsi (Shipsi) duets organiski pārtapis par trio, par pilntiesīgu dalībnieku kļuvis producents Gatis Zaķis, kurš atbildīgs par pēdējo gadu labskanīgākajiem pašmāju mūzikas ierakstiem. Arī Atkala no tehniskā viedokļa skan teicami.

Par saturisko pusi — Atkala ne tikai vārdos, bet arī mūzikā sakausē ierakstā piesauktās «divas vientulības». Sējāna rokraksts jūtams albuma dinamiskajos skaņdarbos, kuros dominē aktīvas bungas un smagnējs bass (Visa par daudz, Dienas nakts sakari, Straumes), savukārt Šipkēvica solokoncertos atsegtais liegais, melodiskais romantiķis Shipsea — albuma liriskajās kompozīcijās (Lūk, tava dziesma skan un Ugunskura vieta ar skatu uz Latviju). Abiem pa virsu savas dekorācijas izkārtojis muzikālais scenogrāfs Zaķis, potenciālo plaisu starp atšķirīgajiem «instrumentiem» padarot pavisam nelielu.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu