Ziņkārības mašīna • IR.lv

Ziņkārības mašīna

5
Ieva Puķe

Austrālijas muzeji neuztraucas par moderno tehnoloģiju iegādi. Apmeklētāji tos digitalizējuši ar savām ierīcēm, stāsta muzeju eksperts Sebs Čens

Pavlova! Es arī to mājās taisu! Pārsteigts par deserta piedāvājumu nelielās Trusis Kafe* ēdienkartē ir viesis no Melburnas Sebs Čens (Seb Chan). Viņš ir ķīniešu izcelsmes jaunzēlandietis, un Austrālija ar Jaunzēlandi cīnās par minētās kūkas izgudrotājas godu –  vai tā nav dubulta sakritība? Taču Rīgā Sebs ir ieradies uz nozīmīgu starptautisku konferenci We are Museums 2017. Pārstāv vienu no pasaulē inovatīvākajiem muzejiem. Seba (pasē –  Sebastiana) amats Austrālijas Kustīgā attēla centrā (ACMI) skan pretenciozi: vecākais pieredzes oficieris. Četrus gadus bija digitālo un jauno mediju direktors Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum Ņujorkā. Palīdzēja «pārbūvēt» vēsturiskā savrupmājā iekārtoto dizaina krātuvi atbilstoši laikmeta garam.

Sarunas biedra profesionālā karjera piedzīvojusi tikpat radikālas transformācijas. Sociālais darbinieks, 25 gadus arī dīdžejs diskotēkās un radio, pirms 18 gadiem Sebs sācis paralēli strādāt Spēkstacijas muzejā Sidnejā. Psiholoģijas un mūzikas zināšanas lieti noderējušas, reformējot muzejus. «Tie ir kļuvuši fokusēti uz apmeklētājiem, ar kolekcijām veido stāstus, nevis tikai izliek priekšmetus apskatei.»

Darbā uz Ņujorku 2011. gadā Sebu rekrutēja dizaina leģenda Bils Mogridžs (kādreizējais Cooper Hewitt muzeja direktors, pasaulē pirmā klēpjdatora dizainers). «Biju sajūsmā strādāt ar viņu. Kopā ar dizaina firmu Local Projects digitalizējām ekspozīciju tā, ka viss muzejs tagad ir atrodams internetā. Jau sākot no sliekšņa, ar īpašu «zīmuli» vari pieskarties katram priekšmetam, ar līdzīgu tehnoloģiju kā tramvaja biļetei «noglabāt» to priekš sevis. Pēc tam mājās ar ieejas biļetes kodu, kas sasaistīts ar «zīmuli», aktivizēt šo kolekciju, radīt savus dizainus vai, piemēram, izmantot vēsturiskās tapetes. Sebs lauza galvu, kā tikpat interesanti izmantot kopš 40. gadiem vākto Austrālijas nacionālā filmu centra kolekciju, kas ir viņa tagadējās darbavietas ACMI rīcībā. «Jā, muzeja kolekcija arī ir jākomunicē, tāpat kā tu raksti saviem lasītājiem. Muzejs ir mašīna stāstu stāstīšanai un ziņkārības izraisīšanai.»

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu