Filtra burbulis • IR.lv

Filtra burbulis

6
Pauls Raudseps

Facebook un citi interneta milži nav neitrāli informācijas piegādātāji

Informācija vēlas būt brīva.

Jau no interneta pirmsākumiem šī revolucionārā frāze ir iedvesmojusi interneta apustuļus, kas pasaules tīmekļa piedāvātajās iespējās gaismas ātrumā un gandrīz bez maksas izplatīt neierobežoti lielus informācijas apjomus saredzēja jauna apgaismības laikmeta stūrakmeni. Lai gan saukļa tiešā nozīme attiecās uz informācijas pavairošanas un izplatīšanas strauji rūkošajām izmaksām, plašākā, pārnestā izpratnē tā norādīja arī uz ziņu un viedokļu atsvabināšanu no ideoloģiskiem vai varas attiecībās balstītiem ierobežojumiem. Jaunajā digitālajā paradīzē nebūtu vairs nepieciešami starpnieki, kuri atlasīs to, ko mums būs zināt un līdz ar to arī domāt.

Šaubas par šo skaisto nākotnes vīziju sāka ieviest atklāsme, ka visbiežāk internetā cilvēki meklē pornogrāfiju. Arī kaķu video spēja piesaistīt simtiem miljonu skatītāju neko labu nevēstīja par gatavību pilnvērtīgi izmantot jaunās informatīvās iespējas. Tomēr tehnoentuziasti to visu varēja norakstīt uz neizbēgamajiem gļukiem sistēmas visneuzticamākajā daļā – cilvēkā. Tehnoloģija taču bija neitrāla, neemocionāla, bez cilvēciskiem aizspriedumiem un novirzēm.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu