Slepens izlīgums • IR.lv

Slepens izlīgums

3
Latmar konsultante kuģu pirkšanā bija britu firma Media Focus, kuras vadītāja Lana Zamba ir jogas instruktore. Viņa vadījusi desmitiem ārzonu firmu un medijos tiek saistīta ar naudas atmazgāšanas shēmām.
Zane Mače

Pieci miljoni dolāru kuģniecības «konsultantiem», kas saistīti ar naudas atmazgāšanas shēmām un Lemberga ģimeni – vai skandāls klusi noslēdzies?

Ar mierizlīgumu, kura detaļas netiek publiski atklātas, beigusies Latvijas kuģniecības (LK) meitaskompānijas Latmar tiesvedība par daudzmiljonu krāpniecības shēmām, kurā savulaik kā atbildētājs iesaistīts arī jaunais LDz šefs Edvīns Bērziņš. Šonedēļ, 15. martā, Jūrmalas tiesnese Ilze Freimane ir apstiprinājusi šo izlīgumu, taču skandalozajai lietai ir gandrīz desmit gadus sena vēsture, kuru vērts atgādināt.

Lietas galvenie notikumi risinājušies, kad Edvīns Bērziņš bija LK juridiskās nodaļas vadītājs, bet Andris Linužs un Raivis Veckāgans – uzņēmuma viceprezidenti. Libērijā reģistrētā LK meitaskompānija Latmar Holdings Corporation (Latmar) 2007. gadā noslēdza līgumus ar kuģu būvētaju Hyundai Mipo Korejā, uzticot tai četru tankkuģu būvi. Finanšu krīzes iespaidā 2008. gada rudenī Latmar centās šos līgumus grozīt, divu tankkuģu vietā pasūtot cita tipa kuģus. Vienošanās panākta tikai 2009. gada oktobrī un decembrī parakstīti kuģu pārbūves līgumi. Taču 2010. gada decembrī notika izmaiņas LK, kontroli pārņēma starptautiskā Vitol Group un tad atklājās krāpšanas shēma – izmantojot viltus konsultācijas līgumus ar ārzemju firmām, no Latmar izkrāpti aptuveni pieci miljoni ASV dolāru.

Latmar vērsās Londonas tiesā pret 11 fiziskām un juridiskām personām, to skaitā arī Edvīnu Bērziņu. Prasībā teikts, ka LK amatpersonas noslēgušas līgumus ar divām firmām – Anglijas uzņēmumu Media Focus, kuram pārskaitīti kopumā 420 000 eiro, un Austrijas uzņēmumu Arindal Beteiligungsverwaltungs GMBH (Arindal), kuram vairākos maksājumos samaksāti kopumā 4,8 miljoni ASV dolāru. Latmar apgalvo, ka šīs firmas konsultācijas par kuģu būvi nav sniegušas, par to tiesā liecina arī finanšu konsultants no Maskavas un Korejas kuģu brokeri, kuri sarunās piedalījušies. Tāpēc Latmar pret 11 atbildētājiem cēla prasību par sazvērestību un krāpšanu, ar kuru kompānijai radīti zaudējumi. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu