Neizmantotā iespēja • IR.lv

Neizmantotā iespēja

5
Radības lomā Dainis Grūbe.

Dailes teātra izrāde Frankenšteins – labi uztaisīts «produkts», ne mākslas darbs

Sajūsma par Lauras Grozas-Ķiberes jauno izrādi Frankenšteins ar Daini Grūbi Radības lomā kopš pirmizrādes pagājušajā piektdienā nebeidz pārpludināt sociālos tīklus: «izcili, neatkārtojami, ģeniāli» raksta pateicīgie skatītāji. Vai Dailes teātrim izdevies sākt sezonu ar šedevru? Lai kā gribētos to apliecināt, atbilde diemžēl ir – nē.

No Mērijas Šellijas klasiskā darba atvasinātā Nika Dīra luga, lai arī pati bez īpašas mākslinieciskas vērtības, ir iespēja runāt par plašu, ļoti sarežģītu jautājumu loku. Zinātnieks Frankenšteins un viņa izveidotā Radība, protams, ir stāsts par, kā teikusi režisore, iejaukšanos dabas likumos. Bet tā ir tikai garoziņa. Zinātnieks un viņa jaunai dzīvei atmodinātais, no līķu gabaliem kopā sastiķētais cilvēks rosina domāt arī par mākslinieka un mākslas darba vai Dieva un cilvēka attiecībām. Par to, kuram šajā pārī ir lielāka vara pār otru. Cik traumatiski ir ieraudzīt sevi spoguļattēlā. Kā atšķiras Radītāja naids no tā, ar ko viņu atalgo Radītais. Un, ja reiz saprašanās nav iespējama (kāpēc? atšķirību vai, gluži otrādi, līdzības dēļ?), vai naids un abpusēja greizsirdība nav vienīgais abu pastāvēšanas iemesls. Neviena cita jau viņiem nav – ne Frankenšteinam, ne Radībai.

Jautājumu, uz kuriem nepieciešams atrast atbildes, šajās attiecībās ir daudz. Īstenībā tas ir paradokss – samērā vāja luga, bet ļoti sarežģītas lomas, kurās būtiskais ir jānospēlē, par spīti didaktiskajam tekstam. Tieši šeit slēpjas režisores Grozas-Ķiberes iestudētā Frankenšteina problēma. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu