Sprādziens skolotāja kabinetā • IR.lv

Sprādziens skolotāja kabinetā

3
Mārtiņa audzēkņi no plastmasas pudelēm veido mašīnas, kuras uz priekšu traucas ar reaktīvās raķetes ātrumu. Mārtiņš atklāj, ka tas iespējams, ja pudelē iepilina tikai dažus pilienus izopropilspirta, izlīdzina pa pudeles iekšpusi un tad pie pudeles korķa, kurā izurbts mazs caurums, pietuvina šķiltavas liesmu. Viss, pudele aiztraucas!
Gunita Nagle

Kamēr ķīmiķis Mārtiņš Gulbis strādāja skolā, viņam nereti bija tur jāpaliek līdz vēlai naktij, lai sagatavotu eksperimentus mācību stundām. Tāpēc viņš izveidoja uzņēmumu Laboratorium, kur to vien dara, kā ar dažādu eksperimentu palīdzību bērniem māca fiziku un ķīmiju

Ja Mārtiņš Gulbis vienā rokā ir paņēmis pinceti, bet otrā – kolbu ar šķīdumu, jārēķinās, ka apstādināt viņu būs grūti. Vispirms viņš jums parādīs, kā bez sērkociņiem uz acetonā pamērcēta papīra, ko iekrāsojis kālija permanganāts, uzpilinot sērskābi, var iegūt uguni. Sekos interaktīvs šovs, kurā tiks pierādīts, ka, iepilinot plastmasas pudelē tikai dažus pilienus izopropilspirta, var sasniegt reaktīvās raķetes ātrumu. Tad, uzlicis savām brillēm virsū sarkanas aizsargbrilles, Mārtiņš ar trakā profesora smīniņu sejā 20 litru plastmasas bundulī uzbur zaļas ugunsliesmas. Tiešām elektrozaļas! Uz izbrīna pilnajiem «bet kā, kā?» viņš ar apmierinātu smaidu klusi atklāj noslēpumu: «Borskābe plus spirts. Bet šo eksperimentu bērni nedrīkst veikt bez pieaugušajiem, jo ir straujš un spēcīgs uzliesmojums. Pats no priekiem, ka eksperiments izdevies, esmu apdedzinājis roku.»

Un tad Mārtiņš rāda, kā viņš bērniem māca par indikatoriem. Vienā kolbā ielej bezkrāsainu nātrija hidroksīda šķīdumu, otrā – sērskābes šķīdumu, arī bezkrāsainu. Kad skābes šķīdumu lej nātrija hidroksīda kolbā, saturs iekrāsojas indīgi rozā krāsā. Taču, ja šo pašu rožaino šķidrumu lej sērskābes šķīdumā, tā kļūst dzidri caurspīdīga. «Tātad pievienotais indikators krāsojas sārmā, bet nekrāsojas skābē,» secina Mārtiņš, liekot klusi noelsties: kaut katram bērnam būtu tāds fizikas un ķīmijas skolotājs!

Skolotājs gribēja būt arī Mārtiņš, taču, piecus gadus nostrādājis Pumpuru vidusskolā par fizikas skolotāju, pārliecinājās, ka izglītības programma ir tikpat pieblīvēta kā pedagoga pienākumu saraksts, tāpēc sarīkot eksperimentus diendienā ir neiespējami. Lai noorganizētu vienu mācību stundu, kur teoriju papildina praktiska darbošanās, Mārtiņš gatavojās līdz vēlam vakaram un gadījās uz mājām Rīgā braukt ar pēdējo Jūrmalas vilcienu. Tad Mārtiņa sieva neizturēja un teica: ja tev tik ļoti patīk eksperimenti, rīko pats savas nodarbības bērniem! Un Mārtiņš izveidoja uzņēmumu Laboratorium, kur pašlaik vairāk nekā simt bērnu vecumā no septiņiem līdz 18 gadiem fiziku un ķīmiju apgūst, praktiski darbojoties. Kopā ar ķīmiķi Vladislavu Šavlovski, kurš ir arī aktieris, Mārtiņš rīko interaktīvas zinātniskās šovprogrammas. Taču viņam ir nodoms atgriezties pie darba skolā – piedāvāt skolās vadīt fizikas un ķīmijas darbnīcas.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu