Izdzīvošanas kontrabanda • IR.lv

Izdzīvošanas kontrabanda

3
Džareds Leto transseksuāļa lomā (pa kreisi) un Metjū Makonahijs homofoba lomā.
Kristīne Simsone

Filmas Dalasas pircēju klubs aktieru tandēms Metjū Makonahijs un Džareds Leto pelnīti tikuši pie Zelta globusiem 

Uz rupjībām nasks Dalasas elektriķis, rodeo entuziasts un pārliecināts homofobs – tāds ir filmas galvenā varoņa Rona Vudrūfa portrets, pirms viņa ikdienu pilnībā sagāž skarba diagnoze: HIV pozitīvs. Ārsti sausi prognozē, ka viņu no nāves šķir tikai mēnesis – ir 80.gadu vidus, HIV izplatās ugunsgrēka ātrumā, taču slimība vēl aizvien nav pietiekami izpētīta, un efektīvu veidu, kā palēnināt tās postošo attīstību, tikpat kā nav. 

Tas gan mutīgajam «kovbojam» netraucē paziņot, ka nav nekā tāda, kas spētu viņu nogalināt, un aizlaisties no slimīcas, piebilstot, ka, ja viņam ir jāmirst, tad viņš to labāk darīs kā īsts vīrs ar zābakiem kājās. Un, kamēr varas iestādes tūļājas ar nepieciešamo medikamentu apstiprināšanu vietējam tirgum un HIV slimnieku likteņus ļauj monopolizēt kādai draudzīgi lobētai kompānijai, Vudrūfs «dodas pasaulē». Viņš sāk ar Meksiku un beidz ar Japānu, lai, spītējot likumam, sadabūtu dzīves paildzināšanai vajadzīgās zāles gan sev, gan citiem slimniekiem. Tā dzimst Dalasas pircēju klubs – rafinēts veidojums, kurā ļaudis maksā «biedra naudu», tādējādi nodrošinot sevi ar ikmēneša zāļu devu.

Draudzība 

Lai gan mazāk dramatisks, līdzīgs notikumu scenārijs tika izspēlēts arī realitātē – īstais Rons Vudrūfs savas dzīves nogalē 90.gadu sākumā bija plaši zināms HIV un AIDS slimnieku vidū visā Amerikā. Tikpat izstīdzējušu, neatlaidīgu un izaicinoši drosmīgu, kā Vudrūfu savulaik aprakstīja izdevums Dallas Life Magazine, kvebekiešu režisora Žana Marka Valē (Jean-Marc Vallée) filmā nospēlē Metjū Makonahijs (Matthew McConaughey). Citkārt muskuļotais aktieris, gatavojoties lomai, ir nometis aptuveni 20 kilogramus un, šķiet, iedvesmojoties no reālā Vudrūfa dienasgrāmatām, ir līdz sīkākajām niansēm iegremdējies tajos dvēseles stāvokļos, ko piedzīvo cilvēks, aci pret aci saskaroties ar apziņu par paša mirstību. Dusmas, nespēks, bezcerība un visbeidzot neatlaidīga apņēmība novilcināt laiku – rodas iespaids, ka Makonahijs līdz ar dramatiskajām ķermeņa izmaiņām šīs sajūtas uz ekrāna nevis tikai nospēlē, bet arī izdzīvo. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu